لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

« امکان تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا»


ساختمان بانک مرکزی ایران، تهران
ساختمان بانک مرکزی ایران، تهران
پس از فاش شدن طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن از سوی گروهی که به گفته مقام های آمریکائی وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند، در واشینگتن باردیگر مساله تحریم های تازه علیه ایران مطرح شده است. از جمله مقام های آمریکائی در حال بررسی امکانات تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی هستند.

پس از فاش شدن طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن از سوی گروهی که به گفته مقام های آمریکائی وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند، در واشینگتن باردیگر مساله تحریم های تازه علیه ایران مطرح شده است. از جمله مقام های آمریکائی در حال بررسی امکانات تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی هستند.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانهداری ایالات متحده، روز جمعه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما در تلاشیم تا حمایت چندجانبه به دست آوردیم که در کارآمد بودن اقدام علیه بانک مرکزی ایران، بسیار حائز اهمیت است.»

مجله اقتصادی: آمريکا تهديد کرد بانک مرکزي جمهوري اسلامي را تحريم خواهد کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:25:30 0:00
لینک مستقیم

دیوید کوهن گفت:

«بیشتر بانکهای ایرانی در طول ۲۰ سال گذشته و از جمله بانک مرکزی هدف تحریمهای فراگیر ایالات متحده بودهاند و هرگونه داد و ستد با آنها طبق مقررات آمریکا غیرقانونی به شمار میرود. و اگر ما پشتیبانی لازم را داشته باشیم می تواند به انزوای بیشتر بانک مرکزی بیانجامد که تاثیرات بالقوه قوی ای را بر ایران خواهد داشت. تمام گزینه ها برای افزایش فشار مالی بر ایران بر روی میز قراردارد.»


به گفته دیوید کوهن ایران هم اکنون برای پرداخت و دریافت وجوه واردات و صادراتش به شدت با مشکل روبرو است و تحریم احتمالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا، که در دستور کار مقامات واشینگتن قرار گرفته، فضای مالی بینالمللی ایران را از آنچه هست، تنگتر خواهد کرد.

دولت آمریکا تا کنون نتوانسته شرکای خود به ویژه اروپاییها را قانع کنند که تحریمهای چندجانبه علیه بانک مرکزی ایران وضع کنند. از همه مهمتر اما قانع کردن روس ها و چینی ها به قبول تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی است. در این میان گمانه زنی می شود که چنانچه آمریکا بتواند برای اتهامی که به جمهوری اسلامی می زند، اسناد و مدارک لازم را ارائه کند، شاید بتواند نظر دیگر اعضای شورای امنیت را برای تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی جلب کند.

کامران دادخواه کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در بوستون آمریکا میگوید اگر این اتهام ها درست باشد این به معنی اعلان جنگ است. یعنی اگر کسی یک دولتی بیاید داخل یک دولت دیگر بخواهد یک انفجاری انجام دهد این عملا اعلام جنگ خواهد بود. بنابراین در یک چنین حالتی از نظر حقوق بین الملل و عرف تحریم بانک مرکزی یک کشور امکان پذیر است.

درباره پیامدهای یک چنین تحریمی آقای دادخواه میگوید بستگی دارد به این که چقدر آمریکا فشار بگذارد و چقدر این قضیه را جدی بگیرد. اگر فرض کنیم این قضیه را جدی بگیرد پیامدهایش بسیار بسیار ناگوار خواهد بود برای اقتصاد ایران به دو دلیل. یکی این که همین الان دولت ایران مشکلات زیادی دارد برای اینکه بتواند پول نفت را دریافت کند. این مشکلات درمورد هند بود، در مورد کره جنوبی بود. اگر بانک مرکزی تحریم شود و فرضا آمریکا فشار بگذارد روی کشورهای دیگر که با این تحریم همکاری کنند دریافت درآمد نفت برای ایران مشکل می شود.

از آن طرف بانک مرکزی واسطه اصلی معاملات مالی دولت ایران با خارج و داخل است. همین چند وقت پیش آقای احمدی نژاد از بانک مرکزی خواسته بود یک اعتبار ۵ میلیارد دلاری برای شرکت نفت در خارج باز کند که بتوانند سرمایه گذاری کنند. اگر این تحریم ها انجام شود این کارها دیگر انجام شدنی نیست. همین الان هم به مشکل بر می خورد. ولی اگر که بانک مرکزی تحریم شود واقعا بایستی بگوییم که اقتصاد ایران یک حالت فلج پیدا خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG