لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

«نشت نفت خط ساحلی بوشهر هنوز مهار نشده است»


نشت نفت در آب های دریا، عکس تزیینی است
نشت نفت در آب های دریا، عکس تزیینی است
نشت نفت که تاکنون بیست کیلومتر از خط ساحلی استان بوشهررا آلوده کرده هنوز مهار نشده است. این نشت نفت به دلیل ترکیدگی خط لوله انتقال نفت رخ داده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام این ترکیدگی به دلیل پوسیدگی خط لوله «آغاجاری به گوره» در منطقه دیلم استان بوشهر روی داده و مهار آن به دلیل وضعیت بد جوی و توفانی‌ بودن دریا به نتیجه نرسیده است. از این خط لوله جهت صادرات نفت استفاده می‌شود.

رادیو فردا در گفت وگو با «سام خسروی فرد» درباره آخرین وضعیت لکه نفتی سواحل جنوبی ایران و آخرین وضعیت آن، پرسش هایی را مطرح کرده است.



خسروی فرد: آن گونه که خبرگزاری های وطنی گزارش می کنند، حدود ۲۰ کیلومتر در هشت کیلومتر از سواحل بوشهر دچار آسیب دیدگی نفتی شده است.اما میزان نفتی که این سواحل را آلوده کرده، هنوز مشخص نیست. یعنی رقمی درباره حجم نفت وارد شده به محیط در این خبرها اعلام نشده است.

آقای خسروی فرد، آیا مقامات جمهوری اسلامی اقدامات خاصی را برای کنترل کردن این نشت نفتی انجام داده اند؟

وقتی که آن آلودگی عجیب و غریب نفتی در خلیج مکزیک رخ داد، سپاه پاسداران که البته بعدها اعلام کرد که شرکت ملی حفاری نفت ایران، سازمان متولی این ادعاست، گفت که می تواند آلودگی نفتی رخ داده در خلیج مکزیک را مهار کند.

الان موقعیت خوبی است که نشان بدهند که آیا می توانند چنین ادعایی را که در اردیبهشت ماه امسال، مطرح شد را ثابت کنند یا خیر؟

نکته ای درباره این که چگونه می توان آلودگی نفتی را مهار کرد در هیچ کدام از اخبار منتشر شده توسط خبرگزاری ها ذکر نشده است. فقط اعلام شده است که پنج درصد از میزان نفتی که مشخص نیست چقدر هم هست، جمع آوری شده اند.

نکاتی که شما در خبرها می خوانید بسیار نکات ابتدایی است و روش های اعلام شده نه تنها علمی نیست که حتی عملی هم نیست. جداسازی خاک آلوده به نفت یا ماسه های آلوده شده چگونه انجام می شود؟ معلوم نیست.
تنها نکته ایی که گفته شده این است که تیم های مختلفی مشغول این جداسازی هستند.

روش های بسیار زیادی در این جور مواقع وجود دارد. یکی از این روش ها برای کاهش آلودگی های نفتی، استفاده از فرآیند بیولوژیک است. کارهایی در مقیاس پایلوت در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است، استفاده از روغن میکرو ارگانیزم ها برای تجزیه مواد نفتی و تبدیل آن به مواد بی خطر و بی ضرر.

اما هیچ وقت این مسائل عملیاتی نشده و در مقیاس بزرگ انجام نشده است. این که چه کاری انجام می شود و چه اقدامی انجام شده؟ مشخص نیست. خبرها فقط در حد جداسازی شن ها و گشت شناورها و روش های به شدت بدوی است که خبرگزاری ها روی خروجی هایشان اعلام می کنند.

آقای خسروی فرد، مدیریت بحران استان بوشهر گفته است که تا به حال گزارشی از تعداد تلفات آبزیان دریافت نشده است. آیا ممکن است که یک آلودگی نفتی- آن طور که شما گفتید- به طول ۲۰ کیلومتر و به عرض هشت کیلومتر در ساحلی به وجود آمده باشد و هیچ خسارتی هم به آبزیان منطقه وارد نکرده باشد؟

طبعا خساراتی وارد شده است. اما من فکر می کنم منظور نظر این مسئول در واقع این نیست که خساراتی وارد نشده است. احتمالا منظورش این بوده که گزارشی در این مورد دریافت نکرده اند و رکورد مستند و مستدلی در دست ندارند که روی آن تکیه کنند.

بهترین پاسخ را در این زمینه رسانه های محلی و ان.جی او های فعال (سازمان های غیردولتی) در حوزه محیط زیست می توانند بدهند که در مورد آبزیان آسیب دیده بتوانند اطلاعات دقیقی را تا چند وقت دیگر منتشر کنند و اطلاع بدهند که واقعا چه اتفاقی افتاده است. و گزارش بدهند که چه میزان از آبزیان، حتی مرجان ها و شاید دلفین ها و پرندگان آسیب دیده اند.

یک بخش مهم موضوع این است که برخی موجودات و جانوران دریایی با قدرت جابجایی، امکان این را دارند که از حوزه چنین فاجعه ایی دور شوند. اما معنایش این نیست که دچار آسیب یا خسارت نمی شوند.

باید صبر کرد تا مقداری سایر رسانه های مستقل، بخصوص رسانه های فردی و آنچه که به روزنامه نگاری شهروندی موسومند، فعالیت خودشان را در این زمینه شروع کنند و گزارش دقیقی ارائه بدهند.

چون گزارش های رسمی تا امروز، معمولا پنهان کردن واقعیت در ارتباط با مسائل زیست محیطی بوده است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG