لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

رفسنجانی: توهين به بيت امام حرکتی جاهلانه بود


حسن خمینی به دخالت نظامیان در سیاست اعتراض کرده بود. عکس مهر
حسن خمینی به دخالت نظامیان در سیاست اعتراض کرده بود. عکس مهر

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با انتقاد از آنچه آن را حمله به خانواده آيت الله خمينی خواند، از اين اقدام به عنوان «حرکتی جاهلانه» ياد کرد و نسبت به پيدايش جريانی غير طبيعی در جمهوری اسلامی هشدار داد.

او که امامت نماز جمعه روز ۲۶ بهمن ماه در تهران را به عهده داشت، در خطبه های نماز جمعه با اشاره به مطالب منتشر شده در يک سايت اينترنتی عليه برخی از اعضای خانواده آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی در هفته گذشته گفت: «متاسفانه شاهد حرکت جاهلانه ای بوديم که به بيت امام توهين کردند که اين کار يک اشتباه بزرگ بود که متاسفانه انجام شد.»

هفته گذشته در پی انتشار مصاحبه حسن خمينی، نوه آيت الله خمينی، با هفته نامه شهروند امروز، سايت اينترنتی نوسازی که منسوب به هواداران دولت نهم است، يادداشتی با عنوان «راز لپ های گل انداخته سيد حسن خمينی» منتشر کرد که حاوی اتهاماتی به حسن خمينی بود.

نوه آيت الله خمينی به هفته نامه شهروند امروز گفته بود:«يکی از‎ ‎بزرگ ترين معيارهايی که می‌توان گفت، جامعه از راه امام خارج شده است يا نه، حضور‎ ‎نظاميان در عرصه سياست است. کسانی که مدعی هستند به امام وفادارند، بايد‎ ‎نسبت به دستور ‏صريح امام با تمام وجود حساسيت نشان دهند.»

اشاره حسن خمينی به سخن مشهوری از آيت الله خمينی است. او در آغاز انقلاب سال ۱۳۵۷ گفته بود: « قوای مسلح مطلقاُ چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسيج و غير اينها در هيچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی های سياسی دور نگهدارند.»

نوه آیت الله خمینی سخنان عزيز جعفری، فرمانده جديد کل سپاه پاسداران و نيروی مقاومت بسيج را مورد انتقاد قرار داده بود.


  • اين نوع ديدگاه ها و بيان مطالب، علائمی است که نشان می دهد جريانی وجود دارد که نمی تواند طبيعی باشد، قاعدتا تحرکات پشت پرده ای وجود دارد و يا اينکه از خارج از کشور اين جريانات هدايت می شود.
اکبر هاشمی رفسنجانی

فرمانده کل سپاه، پنجشنبه گذشته در همايش بسيج دانشجويی، به طور علنی خواستار حمايت از ‏اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم شده بود.


اکبر هاشمی رفسنجانی که رياست مجلس خبرگان رهبری را نيز برعهده دارد، در اين باره گفت:«آيا حرفی که حجت الاسلام سيد حسن خمينی مبنی بر ضرورت عدم دخالت نظاميان در انتخابات مطرح کردند، همان حرف امام نبود؟ پس چرا اين همه عصبانيت در پی داشت؟»

آقای رفسنجانی افزود: «اين نوع ديدگاه ها و بيان مطالب، علائمی است که نشان می دهد جريانی وجود دارد که نمی تواند طبيعی باشد، قاعدتا تحرکات پشت پرده ای وجود دارد و يا اينکه از خارج از کشور اين جريانات هدايت می شود.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنين گفت: «اگر تکيه گاه های نظام ضعيف شود بايد مطمئن باشيم که انقلاب ما ضعيف خواهد شد چرا که افرادی کم ريشه در انقلاب نمی توانند در برابر طوفان ها مقاومت کنند.»


او سپس به حسن خمينی اشاره کرد و از او به عنوان «کسی که ريشه‌های عميقی در نظام دارد» نام برد.

فرمانده کل سپاه: اصولگرایی جناحی نیست

در همين حال، سرلشگر پاسدار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، عصر جمعه ۲۶ بهمن ماه در حاشيه بازديد از يگان های سپاه پاسداران در استان خوزستان، حمايت خود از اصولگرايان در انتخابات مجلس را رد کرد.

او گفت: «آنچه بيان شده است هرگز به منظور حمايت سياسی و جناحی نبوده و سپاه بر اساس آموزه های حضرت امام و مقام معظم رهبری وظيفه خود می داند از اصولگرايی به عنوان يک تفکر و انديشه بنيادی و نه يک جناح و حزب سياسی حمايت نمايد.»

فرمانده سپاه پاسداران، در دفاع از سخنان خود در همايش بسيج دانشجويی که موجب واکنش حسن خمينی شده بود گفت که اصولگرايی وابسته به هيچ جناح خاصی نيست، بلکه مربوط به کليت نظام است.


پيشتر، با بالا گرفتن دامنه انتقادها از فرمانده سپاه، حسين شريعتمداری مدير مسئول روزنامه تندرو کيهان نيز خواستار عذرخواهی و تصحيح گفته های محمد علی جعفری شده بود.

فیلترینگ وبسایت نوسازی

در پی بالا گرفتن انتقادها از آنچه توهين به بيت آيت الله خمينی خوانده شد، سعيد مرتضوی، دادستان کل تهران روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن ماه، اعلام کرد که ۵ سايت اينترنتی به دليل «تخلفات انتخاباتی»، فيلتر شده است.

پس از آن، عليرضا ملکيان معاون مطبوعاتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری فارس گفت که پايگاه اطلاع ‌رسانی اينترنتی «نوسازی» به خاطر توهين به اشخاص به ويژه شخصيت‌های روحانی توسط کار گروه موضوع آيين‌نامه ساماندهی پايگاه های اطلاع‌رسانی اينترنتی مسدوده است.

در يادداشت سايت نوسازی آمده بود:«جناب آقای سيد حسن خمينی شايد ما نيز‎ ‎اگر در زمان ‏دولت اصلاحات قدرت آن را داشتيم که به نحوی برايمان يک ماشين‎ BMW‎، هشتاد ميليون تومانی (قيمت همان ‏موقع) خريداری شود که بحمدالله برای‎ ‎شما شد و از هوای بالای شهر تهران تنفس می‌نموديم و احيانا سونای ‏بخارمان‎ ‎ترک نمی‌شد ‏‎...‎‏»

پيش از اين نيز، علی اشراقی، نوه ديگر آيت الله خمينی و کانديدای انتخابات مجلس هشتم، بعد از آنکه توسط شورای نگهبان رد صلاحيت شد، در مصاحبه با آسوشيتدپرس اين اقدام شورای نگهبان را «توهين به خانواده آيت الله خمينی» ناميده بود.

شورای نگهبان روز روز سه شنبه، ۲۳ بهمن ماه صلاحیت علی اشراقی و ۲۷۸ نفر ديگر از کانديداهای رد صلاحيت شده را تاييد کرد.


XS
SM
MD
LG