لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

وزير راه ايران برکنار می شود


محمود رحمتی، در صورت برکناری، نهمين وزير دولت محمود احمدی نژاد است که در طول سه سال عمر دولت نهم، برکنار شده، استعفا کرده يا جايگزين شده اند. (عکس از ایسنا)
محمود رحمتی، در صورت برکناری، نهمين وزير دولت محمود احمدی نژاد است که در طول سه سال عمر دولت نهم، برکنار شده، استعفا کرده يا جايگزين شده اند. (عکس از ایسنا)

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران، شنبه ۲۲ تير ماه در جريان نشست هفتگی خود با خبرنگاران، خبر برکناری محمود رحمتی، وزير راه و ترابری دولت محمود احمدی نژاد، و تنها وزير مشترک با دولت خاتمی را تاييد کرد و گفت: «وزير راه و ترابری به زودی تغيير می کند.»

محمود رحمتی، در صورت برکناری، نهمين وزير دولت محمود احمدی نژاد است که در طول سه سال عمر دولت نهم، برکنار شده، استعفا کرده يا جايگزين شده اند. تغيير اين تعداد وزير یک کابینه در تاريخ جمهوری اسلامی ايران بی سابقه است.

پيش از اين برکناری مصطفی پور محمدی، وزير کشور ايران، تاز ترين تغيير در کابيته دولت نهم بود. حکم برکناری او ۲۸ ارديبهشت ماه صادر شد.

قبل از او هم، وزيران رفاه و تامين اجتماعی، صنايع و معادن، نفت، تعاون، آموزش و پرورش و اقتصاد از کار برکنار شده يا استعفا کرده بودند. همچنين جمال کريمی راد، وزير دادگستری دولت نهم، دی ماه سال ۸۵ بر اثر تصادف رانندگی جان باخت و غلامحسين الهام، جانشين او شد.

پايان سه سال شايعه

تاييد خبر برکناری محمود رحمتی، پايان سه سال شايعه برکناری او بود که هر از گاهی در رسانه های ايران مطرح می شد.

محمود رحمتی، بهمن ماه سال ۱۳۸۳، پس از استيضاح احمد خرم، وزير راه دولت محمد خاتمی، برسر اتفاقات «فرودگاه امام خمينی تهران»، و پس از آنکه مجلس هفتم از دادن رای اعتماد به احمد صادق بناب، وزير پيشنهادی محمد خاتمی خودداری کرد، وزير راه و ترابری دولت هشتم شد. او تنها وزيری کابينه محمد خاتمی بود که کرسی وزارت خود را در کابینه دولت نهم حفظ کرد.

تزلزل در وزارت محمود رحمتی از زمستان سال گذشته و با مطرح شدن طرح استیضاح او به دنبال تاخير های بی سابقه در پروازهای داخلی ايران، شدت گرفت.

در همان روزها، بحث پايان ۳۰ سال خدمت دولتی و رسيدن زمان بازنشستگی اين وزير ۵۰ ساله مطرح شد. اما روابط عمومی وزارت راه با اشاره به يک تبصره قانونی، که وزيران را از توقف کار با فراسيدن موعد بازنشستگی مستثنی می کند، به شایعات پایان داد.

سوابق اجرايی محمود رحمتی، پيش از رسيدن به مقام وزارت، ۴ سال قائم مقامی مدير عامل شرکت راه آهن ايران و کمتر از سه سال معاونت توسعه راه های وزارت راه و ترابری بود.

توسعه راه آهن اصفهان به شيراز که با تاخير طولانی مواجه شده ، به اوج رسیدن فرسودگی ناوگان هواپيمايی ايران بر اثر تحريم های آمريکا که سال گذشته باعث تاخير های بی سابقه شد، احداث آزاد راه تهران – شمال، که علاوه بر تاخير، پرونده های فساد مالی و آسيب به محيط زيست را هم همراه داشته، از مسائل پرتنش وزارت راه در چهار سال وزارت محمود رحمتی بود.

غلامحسين الهام در جريان نشست خبری اين هفته خود، در باره جانشين وزير راه سکوت کرد و تنها گفت: «به احتمال زياد يکی از معاونان وزير راه، سرپرستی این وزارت خانه را به عهده خواهد گرفت.»

XS
SM
MD
LG