لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

اقدام بانک اسکاتلندی درباره یک محموله نفتی ایران به هند


بانک «رویال بنک آف اسکاتلند» جلوی پرداخت پول به صاحب یک کشتی یونانی را که یک محموله نفتی ایران را به هند منتقل کرده بود، گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رویال بنک آف اسکاتلند می گوید در راستای تحریم های مالی و نفتی غرب علیه ایران، جلوی این انتقال را گرفته است. یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت: «شرکت حمل و نقل گریت ایسترن هند، نتوانسته پول شرکت یونانی یورو تانکرز را بپردازد چرا که بانک رویال بنک آف اسکاتلند که مستقر در بریتانیا است، اجازه این انتقال را نمی دهد.»

یک منبع آگاه دیگر گفته است: «با توجه به تحریم های مالی که علیه ایران به اجرا گذاشته شده، نمی توان اجازه این انتقال را داد. رویال بنک آف اسکاتلند هم با توجه به مسئله تحریم ها اعلام کرده که قادر به انجام چنین انتقالی نیست.»

«رابین میلز» از کارشناسان شرکت مشاوران انرژی منار در دبی به رویترز گفته است: «شرکت های مالی و موسسات بانکی در مورد هرگونه انتقالی که پای ایران به شکلی در میان باشد، به شدت محتاط عمل می کنند. حتی اگر همه چیز درست و بدون مشکل باشد، باز هم حاضر به اجرای آن نیستند چرا که برایشان دشوار است بتوانند دیگران را متقاعد کنند که تحریم ها را نقض نکرده اند.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین الملل انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های غنی سازی اورانیوم ادامه داده و آن را گسترش داده است.

در چند ماه گذشته آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم ها علیه بخش های مالی ایران را شدت داده اند. آمریکا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و همچنین بانک های ایرانی از سیستم انتقالی سوییفت، کنار گذاشته شده اند.

گزارش رويترز می گويد شرکت حمل و نقل هندی، با کشتی تانکری به نام «رمی» نزديک به سه ماه پيش قرارداد بست تا ۹۳ هزار تن نفت خام سنگين ايران را به پالايشگاه مانگالور منتقل کند. اين محموله هفتم فوريه، نزديک به شش هفته پيش، به محصولات نفتی مانگالور تحويل داده شده است.

يکی از مسئولان شرکت حمل و نقل يونانی يوروتانکرز که نخواسته نامش فاش شود به رويترز گفته است که انتقال مالی متوقف شده و اين شرکت تمامی اسناد مرتبط را برای بررسی حقوقی،تحويل داده است. شرکت هندی حاضر نشده در مورد اين مسئله هيچ واکنشی به گزارش رويترز نشان دهد.

ايران پس از عربستان سعودی، دومين تامين کننده اصلی نفت برای هند است. هند سالانه نزديک به ۱۱ ميليون دلار نفت از ايران می خرد و نفت ايران، نزديک به ۱۲ درصد از واردات هند را تشکيل می دهد.

هرچند تحریم های مالی علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را با مشکل روبرو کرده، اما رویترز در گزارش خود می گوید شرکت نفتی «ایسار» از هند که از جدی ترین طرف های معامله با ایران است، ماه گذشته سه تانکر نفتی از ایران خریده است. اما هنوز مشکلات برای نقل و انتقال و بیمه این خریدها وجود دارد.
XS
SM
MD
LG