لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

واکنش کشورها به قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران


شورای امنیت بار دیگر به ایران ۶۰ روز فرصت داد تا فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند.
شورای امنیت بار دیگر به ایران ۶۰ روز فرصت داد تا فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تحریم های ایران را تشدید کرده تا ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، با واکنش های بین المللی همراه بود و اسراییل و ژاپن به آن واکنش نشان داده اند.


اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل روز یکشنبه و در جلسه هفتگی با کابینه خود گفت:«شک نیست که این قطعنامه، قدم دیگری از سوی جامعه جهانی است تا مانع برنامه هسته ای ایران شود.»


آقای اولمرت افزود:«با توجه به قطعنامه های پیشین هم می توانیم بگوییم که قطعنامه ها هم در راه و حرکت جامعه بین المللی و هم در ایران، تاثیرگذار بوده است.»


اظهارات آقای اولمرت یک روز پس از آن عنوان شد که شورای امنیت سازمان ملل، با تصویب قاطع قطعنامه ۱۷۴۷ ، تحریم های ایران را تشدید کرد و بار دیگر به ایران ۶۰ روز فرصت داد تا فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند.


خاویر سولانا، رییس ریاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تماس می گیرد تا راه های تازه ای برای گفت و گو با ایران را جست و جو کنند

آمریکا و کشورهای غربی فعالیت های هسته ای ایران را تلاش برای دستیابی به بمب اتمی عنوان می کنند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده برنامه اتمی را برای دستیابی به برق دنبال می کند.


اسراییل بالاترین خطر در منطقه را از سوی ایران می داند و از جامعه جهانی تقاضا کرده تا برنامه اتمی ایران را متوقف کنند.


تحسین ژاپن


ژاپن نیز یک روز پس از تصویب قطعنامه ۱۷۴۷ ، صدور آن را تحسین کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به میزمذاکرات بازگشته و با جامعه بین المللی همکاری کند.


در بیانیه ای که روز یکشنبه و از سوی وزارت امورخارجه ژاپن منتشر شده، آمده است:« قطعنامه شورای امنیت که به ایران پیام یکدست و هماهنگی درباره برنامه اتمی آنها می دهد را تحسین می کنیم.»


وزارت خارجه ژاپن از ایران خواسته تا به خواسته های بین المللی احترام گذاشته و به میز مذاکرات باز گردد.


خاویر سولانا در تلاش است بار دیگر گفت و گو با علی لاریجانی را آغاز کند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در جلسه شورای امنیت حاضر بود، همان جا بیانیه را رد کرد و به فشاری که از سوی شورای امنیت به ایران وارد می شود، اعتراض کرد و آن را غیرقانونی و در تضاد با منشور سازمان ملل معرفی کرد.


تلاش برای گفت و گو


واکنش ها به تشدید تحریم های ایران در حالی ادامه دارد که اتحادیه اروپا اعلام کرد درصدد تلاش برای آغازمذاکره با ایران است.

خاویر سولانا، رییس ریاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تماس می گیرد تا راه های تازه ای برای گفت و گو با ایران را جست و جو کنند.


علی لاریجانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران، مذاکره کننده هسته ای هم هست و سال گذشته چند دور گفت و گو با خاویر سولانا برگزار کرد که نتیجه ای نداشت و پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شد.


سال گذشته، کشورهای موسوم به ۵+۱ از ایران خواستند تا در ازای دریافت مشوق های امنیتی و سیاسی و اقتصادی، فعالیت های غنی سازی را تعلیق کند تا زمانی که صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شود.


جمهوری اسلامی ایران با پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه مخالفت کرد و گروه ۵+۱ تصمیم گرفت با پی گیری پرونده ایران در شورای امنیت، ایران را وادار به عقب نشینی و قبول تعلیق کند.


خاویر سولانا در بیانیه ای خبر داد که تلاش می کند با علی لاریجانی تماس گرفته و راهی برای آغاز کردن گفت و گوها پیدا کنند.


XS
SM
MD
LG