لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

پاداش يک ميليون و ۶۰۰ هزار دلاری برای زنده يا مرده قذافی


مخالفان معمر قذافی در ليبی تلاش می کنند مواضع خود در طرابلس را استحکام دهند. در همين حال جست وجو برای پيدا کردن معمر قذافی همچنان ادامه دارد و مخالفان حدود یک ميليون و ۶۰۰ هزار دلار جايزه برای پيدا کردن او تعيين کرده اند.

به گزارش آسوشيتد پرس، حلقه مدافعان معمر قذافی تضعيف شده و حتی وزير خارجه ليبی روز چهارشنبه اعلام کرد دوران حاکميت ۴۲ ساله سرهنگ قذافی، به پايان رسيده است.

شورای انتقالی موقت ليبی اعلام کرد ديگر از مقطع پناه دادن به معمر قذافی و يا اجازه خروج از کشور برای او گذشته است و معمر قذافی بايد زنده يا مرده، دستگير شود.

سرهنگ خالده محمد، نفر دوم نيروهای اطلاعات و امنيت تشکيلات معمر قذافی هم روز چهارشنبه اعلام کرد از قذافی جدا شده است. وی در گفت وگو با شبکه تلويزيونی العربيه از ديگر نزديکان به قذافی خواست به «موج انقلاب بپيوندند.»

معمر قذافی در پيامی صوتی که روز چهارشنبه پخش شد، اعلام کرد تسليم نمی شود و تا زمانی که يا «پيروز شود يا شهيد» به مقاومت ادامه خواهد داد.

مخالفان معمر قذافی قدم های بعدی برای تقويت مواضع خود را دنبال کردند و روز چهارشنبه دولت خود رادر طرابلس تشکيل دادند. در شش ماه گذشته، مخالفان تشکيلات خود را در بنغازی مستقر کرده بودند.

منصور سيد النصر، سفير تشکيلات مخالفان در فرانسه گفت: «اعضای شورای موقت يکی يکی از بنغازی خارج شده و به طرابلس می روند.»

طرابلس اما طبق گزارش ها هنوز از آرامش دور است. درگيری ها با حاميان معمر قذافی هنوز ادامه دارد وچهار خبرنگار ايتاليايی در راه اتوبان زاويه در غرب طرابلس، توسط نيروهای حامی معمر قذافی به گروگان گرفته شدند.

در همین حال گزارش ها حاکی است که تک تيراندازان حامی معمر قذافی هم راه های منتهی به فرودگاه را هدف قرار می دهند.

به گزارش الجزيره، اثری از غيرنظاميان و مردم عادی در طرابس ديده نمی شود و مخالفان قذافی در فواصل مختلف ايست و بازرسی زده اند و آمد و رفت ها را کنترل می کنند.

سنگين ترين حمله روز چهارشنبه در محله ابوسليم که نزديک باب العزيزه است انجام شد و نيروهای حامی قذافی در مقابل مخالفان مقاومت کردند و آتش سنگينی ميان دو طرف رد و بدل شد.

تعیین جایزه برای یافتن قذافی

مخالفان به شدت در پی دستگيری معمر قذافی هستند و می گويند، شواهدی در دست نيست که نشان دهد او از کشور گريخته است. اما از مکان اختفای او هم کسی خبر ندارد از همين رو برای دستگيری او يک میلیون ششصد هزار دلار جایزه تعیین کرده اند. تشکيلات مخالفان همچنين گفته است هريک از نزديکان معمر قذافی که او را دستگير کند و يا تحويل دهد، عفو خواهد شد.

برخی گمانه زنی ها حاکی از احتمال فرار وی به زيمبابوه يا الجزاير است ولی اين گزارش ها هنوز تاييد نشده است.

مخالفان که بيشتر مقر و تاسیسات باب العزيزه را به تصرف درآورده اند، مشغول تبديل آن به مکان اصلی عمليات هستند. با اين حال هنوز حاميان قذافی از ساختمان های بلند در ابوسليم، مخالفان را هدف قرار می دهند و تک تيراندازها به آن ها شليک می کنند.

محله ابوسليم مکانی است که مخوف ترين زندان ليبی در آن واقع شده است. مخالفان می گويند چيزی به سقوط کامل اين محله باقی نمانده است.

الصادق الکبير، از سخنگويان تشکيلات مخالفان می گويد هزاران تن از زندانيان سياسی که چندين سال گرفتار بودند،از زندان آزاد شده اند. وی همچنين اين خبر که گفته شده بود معمر قذافی اعلان آتش بس داده را تکذيب کرد و گفت چنين خبری دروغ است.

هرچند مخالفان می گويند فرودگاه ليبی را در اختيار گرفته اند، اما هنوز درگيری ها در فرودگاه و راه های منتهی به فرودگاه ادامه دارد. گزارش شده است که درگيری های پراکنده ای ميان هواداران وی و مخالفان مسلح در طرابلس و همچنين شهر «سيرت» - زادگاه رهبر سابق ليبی- همچنان در جريان است.

مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی ليبی، به روزنامه ايتاليايی «کوريره دلاسرا» گفته است که «ما ظرف هشت ماه آينده انتخابات پارلمانی و رياست جمهوری را در ليبی برگزار خواهيم کرد. ما خواهان حکومتی دمکراتيک و يک قانون اساسی هستيم.»

وی اظهار داشت: «ورای همه اين ها، ما نمی خواهيم که همچنان در جهان منزوی باقی بمانيم، آنچنان که تا کنون بوده است.»
XS
SM
MD
LG