لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

تظاهرات هزاران نفر در سوريه؛ حداقل ۱۲ تن در درگيری ها کشته شدند


تظاهرات مردمی در سوریه
تظاهرات مردمی در سوریه
يک سازمان مدافع حقوق بشر در سوريه گزارش داد در جريان درگيری هايی که در زمان برگزاری مراسم تشييع جنازه و خاکسپاری در شهر حمص سوريه و دو شهر ديگر روی داد، دستکم ۱۲ تن کشته شده اند.

گزارش شده که شهر حمص شاهد حضور هزاران تن از معترضان بوده که خواستار کنار رفتن بشار اسد از قدرت هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، عمار قرابی، رييس سازمان ملی حقوق بشر سوريه گفته که روز دوشنبه و درجريان دو درگيری جداگانه ماموران با مردم در شهر حمص، هشت تن کشته شده اند.

وی همچنين گفته که چهار تن ديگر در درگيری ها در شهرهای لاذقيه و ادلب کشته شده اند.

گزارش خبرگزاری های رويترز و خبرگزاری فرانسه حاکی است که ماموران نظامی و امنيتی و نيز لباس شخصی ها، به جمع معترضان حمله کرده و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

گزارش ها همچنين حاکی است در جريان تظاهرات در شهر «باب سبعا» در يکصد کيلومتری شمال دمشق، نيروهای نظامی به سوی مردم معترض شليک کرده اند.

يک شاهد عينی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه اين خبر را تاييد کرده ولی گزارش دقيقی از تلفات آن اعلام نشده است.

دو فعال حقوق بشر هم بدون ذکر نام خود در تماس های جداگانه ای گفته اند که هفت يا هشت تن کشته شده اند و حدود ۲۰ تن هم زخمی شده اند.

در شهر لاذقيه، تظاهرات وقتی تشديد شد که مردم در حال خاکسپاری يکی از معترضان بودند که در درگيری های روز جمعه کشته شده بود. متعاقب سرکوب مراسم خاکسپاری، حدود ۱۰ هزار تن به خيابان ها ريختند.

حزب بعث، حزب حاکم سوريه اعلام کرده تغييرات و اصلاحاتی که از سوی بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور اعلام شده به زودی به اجرا گذاشته می شود چرا که «شرايط حال حاضر بر اضطراری بودن آن تاکيد دارد.»

شهر حمص شاهد خاکسپاری يکی از معترضان بود که هفته پيش دستگير شده بود ولی در زندان جان سپرده بود.

فعالان حقوق بشر سوری می گويند: «نيروهای امنيتی شيخ فرج ابوموسی را يک هفته پيش دستگير کرده و به جای آزادی او، جسدش را تحويل داده اند.»

روز يکشنبه و در جريان درگيری ها در شهر تلبيسه، دستکم چهار تن کشته و ۵۰ تن زخمی شدند. اين شهر هم شاهد مراسم خاکسپاری يکی از معترضان بود و ماموران امنيتی به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند.

خبرگزاری رسمی سوريه، سانا، در گزارشی اعلام کرد: «به دليل درگيری و خرابکاری مشتی خلافکار در طلبيسه، يک افسر پليس کشته شد و ۱۱ تن هم زخمی شده اند.»

اين خبرگزاری رسمی حکومت سوريه نوشته است: «نيروهای خلافکار از پشت بام به سمت نيروهايی که برای مقابله با متخلفان اعزام شده بودند، آتش گشودند.»

گفته شده که شهر درعا در جنوب سوريه که مرکز اين درگيری ها بوده، شاهد حضور شماری زيادی ازمعترضان در خيابان ها است.

بشار اسد، رييس جمهور سوريه، در دومين سخنرانی خود پس از آغاز اعتراض‌ها در اين کشور با ابراز تاسف از کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان به دست نيروهای امنيتی، اعلام کرده بود قانون حالت فوق‌العاده در اين کشور از هفته آينده لغو خواهد شد.

قانون حالت فوق‌العاده که از سال ۱۹۶۳ در سوريه به اجرا درآمده قرار است جای خود را به قانون جديدی بدهد که پيش‌نويس آن برای ارائه به دولت آماده شده است. مخالفان بشار اسد و معترضان، اين تغيير را کافی نمی دانند.

به موجب اين قانون محدوديت‌های فراوانی برای برگزاری تجمعات و نيز آزادی‌های فردی و اجتماعی در سوريه در نظر گرفته شده است. اين قانون همچنين دست نيروهای امنيتی را در برخورد با مخالفان سياسی و فعالان حقوق بشر باز می‌گذارد.

در ادامه اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی، از حدود يک ماه پيش سوريه نيز شاهد اعتراض‌ها عليه حکومت بشار اسد بوده است.

بر اساس اعلام منابع نزديک به معترضان سوری، در جريان سرکوب خشونت‌‌آميز اعتراض‌ها در شهرهای مختلف سوريه تاکنون بيش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG