لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

حمله جنگنده های اسرائیل به غزه در پاسخ به موشک پرانی


جنگنده های نيروی هوايی اسرائيل بامداد پنجشنبه سه بار مراکزی را در باريکه غزه، به تلافی حملات راکتی صورت گرفته درشامگاه چهارشنبه به مناطق مسکونی جنوب اسرائيل، بمباران کردند.

حملات هوايی اسرائيل، مراکزی را در غرب و شرق خان يونس در بخش جنوبی باريکه غزه مورد هدف قرار داد که فلسطينی ها در باره تلفات و خسارات وارده احتمالی، خبری منتشر نکرده اند.

حملات راکتی فلسطينی ها از غزه به سوی جنوب اسرائيل، نخستين تعرض از اين نوع از زمان انجام معامله مبادله اسيران ميان اسرائيل و حماس در نيمه هفته گذشته بود که در آن، اسرائيل گيلعاد شاليط، سربازخود را پس از پنج سال و چهار ماه بودن در اسارت حماس تحويل گرفت تا در مقابل ۱۰۲۷ زندانی امنيتی فلسطينی را آزاد کند.

اسرائيل سه شنبه گذشته ۴۷۷ زندانی امنيتی فلسطينی را در گام نخست اين معامله آزاد کرد و قرار است ۵۵۰ زندانی ديگر نيز در دو ماه آینده آزاد شوند.

حملات راکتی شامگاه چهارشنبه به جنوب اسرائيل و همزمان با آن، به صدا درآمدن آژير خطر که از شهروندان می خواهد به پناهگاهها بروند، موجب شگفتی زيادی در ميان مردم اسرائيل شد.

بسياری از مردم جنوب اسرائيل در گفت و گو با رسانه های اسرائيل می گفتند که فکر نمی کردند که تنها پس از چند روز جشن و سرور هر دو طرف اسرائيلی – فلسطينی، وضع دوباره وخیم شود. از سه ماه و نيم پيش حمله راکتی جديدی از غزه به اسرائيل صورت نگرفته بود.

آخرين بار، هجدهم اوت، بيست و هفتم مرداد، در جريان حمله بزرگ تروريستی فلسطينی ها در جاده های اطراف بندر ايلات که به مگر ۹ شهروند اسرائيلی و زخمی شدن شمار ديگری منجر شد، حملات راکتی از غزه به اسرائيل از بيم واکنش تند ارتش اسرائيل متوقف شده بود.

در همين حال، بلند پايگان امنيتی اسرائيل شليک راکت های اخير را به جنبش حماس نسبت نمی دهند و می گويند که سران حماس به آتش بس نانوشته با اسرائيل متعهد است و حتی عوامل تندروتر در غزه را که در صدد حملات راکتی هستند، بازداشت کرده و مورد بازجويی قرار می دهند.

مقامات اسرائيل ارزيابی می کنند که شليک راکت های روسی از مدل گراد، بيشتر از سوی نيروهای وابسته به تشکل های افراطی وهابی و سلفی که ديدگاههای راديکال تری در مقايسه با حماس دارند، انجام می شود.

درهمين حال، روزنامه هاآرتص پنجشنبه نوشت که ارتش اسرائيل نشانه های جدی مشاهده کرده است از اينکه بخشی از راکت ها و مهمات ارتش منحل شده ليبی، به دست حماس و ساير تشکل های مسلح فلسطينی در باريکه غزه رسيده است.

اسرائيل احتمال می دهد که در جريان جنگ های داخلی ليبی که از فوريه گذشته آغاز شد و هنوز نيز به رغم کشته شدن معمر قذافی، همچنان اين نبردهای پراکنده ادامه دارد، بخشی از مهمات و سلاح های ارتش ليبی از آن کشور خارج شده و از طريق صحرای سينا در شمال مصر وارد نوارغزه شده است.

به نوشته هاآرتص، عمده نگرانی ارتش اسرائيل از کيفيت بالای راکت های ضد هواپيمای ساخت روسيه است که به گفته مقامات نظامی اسرائيلی، در جريان هرج و مرج بزرگ ليبی، از زرادخانه آن کشور به غارت رفته و در ماه های اخير به دست حماس در غزه رسيده است.

ارتش اسرائيل تا کنون پروازهای هوايی خود را بدون هيچ مزاحمت و تهديدی از سوی فلسطينی ها در غزه انجام داده است و اگر قرار باشد که راکت های روسی و ساير راکت های ارتش ليبی، از سوی نيروهای فلسطينی در غزه مورد استفاده قرار گيرد، هم فعاليت هوايی ارتش اسرائيل در غزه و هم پروازهای غير نظامی در بندر ايلات اسرائيل برای نخستين بار مورد تهديد قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG