لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

«سنگسار و حمله به جوانان عراقی که لباس و مویشان متفاوت است»


جوانانی که چنین چیزهایی به گردن بیاندازند، از نظر گروه های محافظه کار تندرو، «شیطان پرست» محسوب می شوند
جوانانی که چنین چیزهایی به گردن بیاندازند، از نظر گروه های محافظه کار تندرو، «شیطان پرست» محسوب می شوند
گزارش ها حاکی است در هفته های گذشته، عراق شاهد کشته شدن جوانانی است که لباس و مدل مويشان با ديگران فرق می کند. روزنامه بريتانيايی ديلی ميل به نقل از منابعی در وزارت کشور عراق َگزارش داده در ماه‌های گذشته حدود ۹۰ جوان عراقی توسط گروه های شبه نظامی تندرو، سنگسار شده‌اند. خبرگزاری رويترز به نقل از منابع بيمارستانی در بغداد اعلام کرده که در سه هفته گذشته، جنازه ۱۴ جوان سنگسار شده يافت شده است.

گروه های تندروی اسلامی در بغداد اسامی جوانانی را که به نظر آنان «همجنسگرا و يا شيطان پرست» هستند و لباس های غير عادی می پوشند بر در و ديوار محله ها می چسبانند و هر جا هم که بتوانند خودشان آنها را مجازات می کنند.

مجازات هم تنها به کتک زدن خلاصه نمی شود. سنگسار، شليک گلوله و حتی متلاشی کردن مغز اين جوانان با پاره آجر و سنگ از روشهای متداول برخورد گروه های تندروی اسلامی با اين دسته از جوانان عراقی است.

جوانانی که در عراق جديد می خواهند آزادنه مدل مو و طرز لباس پوشيدنشان را انتخاب کنند. يکی از اين جوانان به بخش عراقی راديو اروپای آزاد گفته است :

«اين روزها همه جوانها نگران پايمال شدن آزادی و حقوقشان هستند. من مثلا دوست دارم لباسهای متفاوت بپوشم و مدل موهايم هم طرز خاصی است اما اين کار بدين معنی نيست که من افکار و عقايد خاصی دارم.

من تنها از مدل های غربی تقليد می کنم ،ولی چيزی که مرا متعجب کرد برخورد دولت و روحانيون با اين مسئله است . آنها به دنبال حل مسئله نيستند. من الان از ترسم مجبورم موهايم را کوتاه کنم.»

در مقابل اين دسته از جوانان گروههای تندروی اسلامی و حتی نهادهای دولتی قرار دارند که اين نوع شيوه زندگی را بر نمی تابند. تنها در ماه گذشته هفت تن از اين جوانان سنگسار شدند ، پنج تن به ضرب گلوله کشته شدند و جسد يک تن هم با مغزی متلاشی شده، پيدا شد. دولت عراق هرگونه دخالت مستقيم و غير مستقيم در قتل اين جوانان را رد می کند.

«سميرا بالای» از بخش عراقی راديو اروپای آزاد، در مورد موضع دولت عراق می گويد:

«دولت و نيروهای امنيتی می گويند دليل قتل عده ای از جوانان که به طرز وحشيانه ای کشته شدند، قيافه ظاهری آنها نبود، که به دليل اختلافات قبيله ای و ديگر مسائل جرم و جنايت رايج ربط داشت. اين در حالی است که سازمان های غير دولتی به دولت هشدار می دهند و می خواهند که با پذيرش وجود چنين پديده ای، از جان جوانان محافظت کند.»

وزرات کشور عراق هم در وب سايت خود عده ای از جوانان را که لباس و مدل موی غير متعارفی دارند «شيطان پرست» خوانده و گفته است که دستور دارد هر چه زودتر آنها را نابود کند.

در مقابل عده ای از روحانيون عراقی راه حل اين موضوع را در آموزش جوانان می دانند. «شيخ محمود صميدی»، از روحانيان سنی مذهب بغداد می گويد :

«اسلام اجازه کشتن اين جوانان را نمی دهد ، کار اين جوانان در اسلام جرم محسوب نمی شود. برخورد با اين پديده بايد از طريق آموزش و راهنمايی جوانان انجام شود نه با کشتن . ما به اندازه کافی قتل و کشتار داشتيم.»

سميرا بالای از بخش عراقی راديو اروپای آزاد می گويد اين گونه رفتارهای خشونت آميز عليه بخشی از جوانان عراقی پديده جديدی نيست و يکی دو سال پيش هم اتفاق مشابهی روی داد.

وی می گويد: «بر پايه گزارش های رسيده از عراق، تعدادی از گروه های مذهبی و شبه نظاميان دست به اين کار می زنند. اولين بار هم نيست که آنها جوانان را هدف قرار می دهند و به طرز وحشيانه ای آنها را می کشند.»

وی می افزايد: «يکی دو سال پيش گروههای تندروی مذهبی بيش از ۱۰۰ نفر از کسانی را که همجنسگرا بودند و يا ظاهرشان شبيه همجنسگراها بود کشتند. آنها حتی به اين دسته جوانان نامه های هشدار دهنده فرستاده اند و آنها را تهديد به مرگ کرده اند.»

به رغم هشدار سازمان های مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از کشور، دولت عراق تا کنون از پذيرش وجود چنين پديده ای خودداری کرده است. بر پايه گزارش ها تعداد جوانانی که به دليل داشتن موی بلند و پوشيدن لباسهای تنگ و غير متعارف در چند ماه اخير کشته شده اند، به بيش از ۸۰ تن رسيده است.
XS
SM
MD
LG