لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

رایس: ایران راه مذاکره را انتخاب کند


خانم رایس تایید کرد که مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، فراتر از فعالیت های هسته ای است.
خانم رایس تایید کرد که مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، فراتر از فعالیت های هسته ای است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از شروع مذاکرات وزرای خارجه نشست ۵ + ۱ در لندن درباره برنامه اتمی ایران، اطمینان داد که اگر ایران روند غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند، مذاکرات مستقیم واشینگتن با تهران انجام می شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس بار دیگر به مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران پیام داد که در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم، آمریکا وارد مذاکرات مستقیم می شود چرا که بهترین راه حل را راه دیپلماتیک می داند.


خانم رایس گفت:«بهترین راه این است که ایرانی ها به میز مذاکرات بپیوندند که ما هم آماده این مذاکرات هستیم.»


نمایندگان سیاسی وزارت خارجه کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان روز دوشنبه در لندن تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره امتناع ایران از قطعنامه شورای امنیت گفت و گو کنند.


کاندولیزا رایس:بهترین راه این است که ایرانی ها به میز مذاکرات بپیوندند که ما هم آماده این مذاکرات هستیم.

وزیر خارجه آمریکا به مقامات ایرانی پیام داد که وضعیت را به خوبی درک کنند. وی همچنین از مردم ایران خواست توجه کنند که هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست در کشوری که بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل تحریم شده، سرمایه گذاری کند.


وی درباره تاثیر تحریم های شورای امنیت بر جمهوری اسلامی ایران گفت:«اگر روزنامه های ایران را ببینید، مشخص می شود که مردم ایران سیاست های آقای احمدی نژاد را نقد می کنند چرا که این سیاست ها موجب انزوای ایران شده است.»


شبکه تلویزیونی ای بی سی، از خانم رایس درباره اقدام نظامی علیه ایران از سوی رییس جمهور آمریکا پرسید که وی حاضر نشد به این پرسش، پاسخ دهد.


مجله نیویورکر، یکشنبه گذشته، مقاله ای تحقیقی از سیمور هرش، به چاپ رساند که نشان می دهد حرکت ماموران امنیتی آمریکا به ایران زیاد شده و آنها مشغول بررسی راه هایی هستند که نشان می دهد نیروهای ایرانی در عراق فعالیت دارند.


خانم رایس درپاسخ به پرسشی درباره گزارش سیمور هرش گفت:«فشار برای ایجاد تغییر از درون در ایران از سیاست های اصلی آمریکا است.» وی در ادامه تایید کرد که مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، فراتر از فعالیت های هسته ای است.


وزیر خارجه آمریکا گفت:«ایران فعالیت های دیگری هم دارد که باید آنها را متوقف کند. آنها باید دست از حمایت از تروریسم در لبنان و خاورمیانه بردارند.»


هنوز مشخص نیست نتیجه مذاکرات امروز لندن چیست، اما نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، خبر داده که آمریکا برای فشار بیشتر بر ایران برای تعلیق فعالیت های هسته ای، فشار وارد می کند.


XS
SM
MD
LG