لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

خشنودی رايس از عمليات جدید پليس عراق


قرار است رایس در جریان سفر خود با رییس جمهوری عراق نیز دیدارکند.
قرار است رایس در جریان سفر خود با رییس جمهوری عراق نیز دیدارکند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، که روز شنبه سرزده و بدون اطلاع قبلی وارد عراق شده بود، از عمليات مشترک نظامی ارتش عراق و آمريکا ابراز خشنودی کرد.


به گزارش رويترز از بغداد، خانم رايس، با ابراز خشنودی از عمليات نظامی مشترک ارتش آمريکا و عراق، گفت: «عراقی ها بايد از فرصتی که در دست دارند استفاده کنند.»


خانم رايس که سر زده وارد عراق شده، شاهد نخستين عمليات نيروهای عراقی است که با شبه نظاميان و خشونت طلبان مبارزه می کنند.


وی با اشاره به آغاز اين عمليات گفت: «نيروهای عراقی شروع خوبی داشته اند و می توانند حاکميت قانون را اجرا کنند و اگر از اين فرصت درست استفاده کنند، در آينده می توانند قدرت خود را ادامه دهند».


اين در حالی بود که در روز شنبه، خودروی بمب گذاری شده در شهر کرکوک در محل تجاری شهر منفجر شد که با کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی و مجروح شدن بيش از ۶۰ نفر همراه بود.


قرار است کاندوليزا رايس در سفر خود به عراق با نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق، جلال طالبانی، رييس جمهور کرد عراق و طارق الهاشمی، معاون رييس جمهور سنی عراق ديدار و گفت و گو داشته باشد

اين بمب در محله «رحيم عوا» که منطقه کردنشين شهر کرکوک است، منفجر شد.


وزير امور خارجه آمريکا همچنين از مقامات سياسی دولت عراق خواست تا مقدمات حضور سياسی همه گروه های سياسی را هرچه زودتر فراهم کنند و به اختلافات شيعه و سنی پايان دهند.


قرار است کاندوليزا رايس در سفر خود به عراق با نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق، جلال طالبانی، رييس جمهوری کرد عراق و طارق الهاشمی، معاون رييس جمهوری سنی عراق ديدار و گفت و گو داشته باشد.


کاندوليزا رايس گفت: «انتظار برای رسيدن به موفقيت سياسی دولت، بی پايان نيست و لازم است مقامات سياسی عراق در آرام کردن اوضاع تلاش بيشتری کنند.»


وزير خارجه آمريکا، ماه گذشته در ديدار خود از عراق گفته بود عراقی ها در وقت محدودی که در آمريکا در اختيار آمريکا گذاشته، به سر می برند.


سفر کاندوليزا رايس به آمريکا، مقارن با زمانی است که مجلس نمايندگان آمريکا، با تصويب قطعنامه ای بدون الزام ، با فرستادن نيروی اضافی از سوی آمريکا به عراق مخالفت کرده است.


کنگره آمريکا که در اختيار اکثريت دموکرات ها است، سياست های نظامی آمريکا در عراق را نقد کرده که در جنگ چهار ساله، با کشته شدن ۳۱۰۰ نيروی آمريکايی و بيش از ده ها هزار عراقی همراه بوده است.


کاندوليزا رايس پس از ديدار با مقامات عراقی، راهی اورشليم در اسراييل می شود تا با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل ديدار کرده و روز دوشنبه آينده با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی ديدار کند.


XS
SM
MD
LG