لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

ابراز امیدواری رایس به تداوم آتش بس


کاندولیزا رایس در دیدار با محمود عباس
کاندولیزا رایس در دیدار با محمود عباس

کاندولیزا رایس، وزير امور خارجه آمريکا پس از دیدار با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی ضمن ابراز امیدواری به تداوم آتش بس در نوار غزه، خواستار تعمیم آن به دیگر مرزهای اسراییل و سرزمين های فلسطینی شد.


وزیر امور خارجه آمریکا که برای مذاکره با رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد کرانه باختری وارد شده بود پس از گفت و گو با محمود عباس گفت که آمریکا از فلسطینی «یکپارچه و پوبا» حمایت می کند.


رایس در گفته های خود به صورت تلویحی به جنبش فتح که محمود عباس به نمایندگی از آن ریاست تشکيلات خودگردان فلسطينی را به عهده دارد، اشاره کرد و حضور جنبش حماس در دولت را عامل مرگ و شکاف اين تشکيلات دانست.


به گزارش سی ان ان، خانم رایس درکنفرانس خبری مشترک با آقای عباس به آتش بس برقرار شده در نوار غزه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد این آتش بس به کرانه باختری نیز تعمیم یابد.


خانم رایس خبر داد آمریکا از کمک به فلسطینی ها حمایت می کند و خواهان تسهیل حمل و نقل و کمک رسانی به آنها است.


محمود عباس نیز خبر داد تلاش های او برای تشکیل دولت وحدت ملی از زمان پیروزی حماس شکست خورده و تمامی مذاکرات به بن بست رسیده است.


وی همچنین از قطع منابع مالی تشکيلات خودگردان فلسطینی ابراز تاسف کرد و خواهان برقراری کمک ها برای حل مشکل شهروندان فلسطینی شد.


آمریکا و اتحادیه اروپا پس از پیروزی جنبش حماس و تشکیل دولت توسط این گروه، تمامی کمک های مالی خود به تشکيلات خودگردان فلسطینی را قطع کردند.


در پی توافق اخیر رییس تشکيلات خودگردان فلسطینی و رییس جمهوری اسراییل که هفته گذشته به دست آمد، آتش بس در غزه برقرار شد و دو طرف به توافق رسیدند که گفت و گوهای خود برای آزادی اسیران را آغاز کنند.


خانم رایس در همين حال، اقدام اهود اولمرت را مورد تقدیر قرار داد و از دولت اسراییل خواست به گفت و گو و برقراری آتش بس ادامه دهد.


XS
SM
MD
LG