لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

روحانی: باید رييس جمهور با تدبيرتری انتخاب کرد


حسن روحانی رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماينده رهبر ايران در شورای عالی امنيت ملی است. (عکس از ایسنا)
حسن روحانی رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماينده رهبر ايران در شورای عالی امنيت ملی است. (عکس از ایسنا)

حسن روحانی، نماينده رهبر ايران در شورای عالی امنيت ملی ضمن انتقاد از سياست های دولت، گفت که وظيفه داريم رييس جمهور «با تدبيرتری» را انتخاب کنیم.


حسن روحانی رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام شامگاه دوشنبه ۱۸ شهريور ماه، در جريان يک سخنرانی ضمن انتقاد از سياست های دولت، مسير انتخابات رياست جمهوری در ايران را « ناهموار و پرپيچ و خم » خواند و گفت: «در شرايط فعلی اين وظيفه ملی ماست که فردی را انتخاب کنيم که تجربه، دانش، تدبير و توان بيشتری داشته باشد.»


حسن روحانی، در حالی از سياست های دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرد که دو هفته پيش، آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، از دولت و رييس جمهور حمايت و منتقدان را به «تخريب» دولت متهم کرده بود.


او همچنين خطاب به رييس جمهوری ايران گفته بود که نبايد امسال را آخرين سال زمامداری خود بداند.


حسن روحانی با اشاره به آنچه که «نگرانی از برگزاری انتخابات سالم» خواند، از مردم خواست که دچار «نااميدی» نشوند و در انتخابات رياست جمهوری ايران که قرار است در تاريخ ۲۲ خرداد ماه سال ۸۸ برگزار شود، شرکت کنند.


  • « ما می‌توانستيم از فرصت طلايی ضعف دشمن[ آمریکا] در صحنه بين‌المللی و منطقه استفاده کنيم؛ اما چه استفاده‌ای شد؟ به جای تثبيت منافع ‌ملی و تحکيم امنيت‌ ملی به جلسه‌ای رفتيم با تابلو «خليج دول عربیة» و سپس مثل هميشه قطعنامه‌ عليه جزاير سه‌گانه ايرانی دريافت کرديم.»
حسن روحانی

او افزود: «گاهی گردش قدرت بر زمين صاف و گاهی بر زمين سنگلاخ صورت می گيرد، گردش قدرت در زمين سنگلاخ به تلاش و جديت بيشتری نياز دارد، بنابراين ما نبايد در اين زمينه دچار ترديد، نگرانی و نا اميدی شويم؛ چراکه اين نا اميدی ها تنها رقيب را بی دردسر به پيروزی می رساند.»


حسن روحانی که به عنوان يکی از چهره های نزديک به علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس جمهوری سابق ايران و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام شناخته می شود، همچنين سياست های دولت محمود احمدی نژاد، در سه سال گذشته را مورد انتقاد قرار داد و گفت که دولت نهم نتوانست از فرصت های طلايی که در شرايط خاصی ايجاد شد، استفاده کند.


انتقاد از سياست خارجی


حسن روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود به شدت از رویکرد دولت نهم در عرصه سیاست خارجی انتقاد کرد.


او با اشاره به آنچه که فرصت طلايی ضعف آمريکا در صحنه بين المللی و منطقه خوانده، گفته است: «دشمن [آمريکا] در اين سه سال بيش از هر زمان ديگری گرفتار شده است. فشارهای داخلی، فشارهای خارجی، کشته شدن نظاميان در عراق و افغانستان، گرفتاری در لبنان و فلسطين و مشکلات داخلی در دو سه سال گذشته باعث شده است تا دشمن سخت گرفتار شود.»


آقای روحانی اضافه کرد:« ما می‌توانستيم از فرصت طلايی ضعف دشمن در صحنه بين‌المللی و منطقه استفاده کنيم؛ اما چه استفاده‌ای شد؟ به جای تثبيت منافع ‌ملی و تحکيم امنيت‌ ملی به جلسه‌ای رفتيم با تابلو «خليج دول عربیة» و سپس مثل هميشه قطعنامه‌ عليه جزاير سه‌گانه ايرانی دريافت کرديم.»


حسن روحانی همچنين به طور غير مستقيم به تحريم اقتصادی ايران از سوی آمريکا اشاره کرد و گفت: «وضعيت بانکی و مالی ايران امروز چگونه است؟ اعتبارات اسنادی با چه شرايطی و با پرداخت چند درصد سود گشايش می شود؟ واردات مواد مورد استفاده در کارخانجات ما با ايجاد واسطه های خارجی، ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر تمام می شود اين هزينه هايی است که به دليل اتخاذ سياست های نادرست از جيب مردم پرداخت می شود.»


آمريکا به دنبال سرپيچی ايران از اجرای سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که خواستار توقف غنی سازی اورانيوم از سوی تهران شده بود، به طور يکجانبه و با اعمال فشار بر شرکای اقتصادی خود، ايران را مورد تحريم بانکی و صنعتی قرار داده است.


نفت ۱۲۰ دلاری و «جارو کردن حساب ذخيره ارزی»

حسن روحانی با اشاره به افزايش قيمت جهانی نفت و رسيدن قيمت نفت ايران به مرز ۱۳۰ دلار در هر بشکه، از دولت به دليل دست نيافتن به اهداف برنامه چهارم توسعه انتقاد کرد و گفت: «برخی می گويند عملکرد دولت بايد با برنامه [توسه چهارم] مقايسه شود؛ اين در حالی است که برنامه بر مبنای نفت ۲۰ دلاری تنظيم شده نه نفت ۱۲۰ دلاری. عليرغم اين باز هم وقتی عملکرد دولت را با برنامه مقايسه می کنيم، می بينيم که تا چه اندازه از برنامه عقب است.»


دولت نهم، تاکنون گزارش عملکرد اجرای قانون برنامه چهارم توسعه را به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده و اهداف برنامه چهارم را دور از دسترس و غير واقعی عنوان کرده است.


حسن روحانی همچنين با اشاره به وضعيت ذخاير ارزی ايران گفت: «چرا بايد عربستان سعودی در اين تزايد قيمت نفت امروزه ۸۷۰ ميليارد دلار ذخيره ارزی داشته باشد و چرا کويت ۳۵۰ ميليارد دلار ذخيره ارزی دارد، در حالی که وضعيت ذخاير ارزی ما اين گونه است.»


دولت نهم به دليل برداشت از حساب ذخيره ارزی برای واردات کالاهای مصرفی و پرداخت يارانه مورد انتقاد نمايندگان مجلس قرار گرفته است.


مرکز پژوهش های مجلس خرداد ماه گذشته در باره برداشت های هنگفت از حساب ذخيره ارزی هشدار داد و اعلام کرد که اين اقدام علاوه بر هدر دادن سرمايه ملی باعث افزايش تورم می شود.


حسن روحانی هم در سخنان خود، با اشاره به آنچه « جاروکردن هر ماهه حساب ذخيره ارزی» خوانده گفته است: «در اين مدت به جز برخی خريدهای جزئی از خارج و واردات آن به داخل چه پروژه بزرگ و کار سرنوشت سازی انجام شده است؟ ما در اين مدت يک فرصت طلايی بزرگ و باورنکردنی، يعنی فرصت نفت ۱۲۰ دلاری را به سادگی از دست داديم.»


انتقاد از سياست های داخلی


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، همچنين سياست های اقتصادی دولت را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «سخنان و شعارهای محاسبه نشده و بدون مطالعه و دقت برای ملت و کشور هزينه فراوانی داشته است.»


افزايش سطح رفاه عمومی و «آوردن پول نفت بر سر سفره مردم» شعار انتخاباتی محمود احمدی نژاد بود، اما گزارش های بانک مرکزی حاکی از آن است که طی سه سال گذشته نرخ تورم از حدود ۱۱ درصد به بيش از ۲۲ درصد رسيده است.


انتقاد ديگر حسن روحانی از انحلال نهادهای کارشناسی توسط دولت است. محمود احمدی نژاد تابستان سال گذشته، سازمان مديريت و برنامه ريزی ايران را منحل کرد. او همچنين بهمن ماه گذشته، شورا های عالی دولت را هم منحل کرد.


روحانی با انتقاد از برخورد دولت با نهادهای کارشناسی و تحقيقاتی کشور گفت: «در اين سه سال فاتحه کار کارشناسی خوانده شده و ظاهراً ديگر نيازی به کارشناس وجود ندارد.»


  • «در اين سه سال فاتحه کار کارشناسی خوانده شده و ظاهراً ديگر نيازی به کارشناس وجود ندارد.»
حسن روحانی


انتقادهای حسن روحانی از سياست های دولت با اشاره وی به کوتاهی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پايان يافت.اين اصل از قانون اساسی بر خصوصی سازی تاکيد می کند.


مجلس ايران اين اجرای سياست های اين اصل از قانون اساسی را ابلاغ کرده است اما حسن روحانی از روند اجرای آن توسط دولت انتقاد کرده است: «بر اساس ابلاغيه سياست های اين اصل قرار بود يک انقلاب اقتصادی با تبديل اقتصاد دولتی به اقتصاد مردمی و خصوصی صورت گيرد اما اقتصاد دولتی را به اقتصاد شبه دولتی تبديل کرديم. آيا تبديل اقتصاد به اقتصاد شبه دولتی و تبديل دوباره آن به اقتصاد دولتی دور باطل نيست؟ آيا دولت در مدت مسئوليت خود از فرصت طلايی اصل ۴۴ استفاده کرده است؟»


دولت ايران در دو سال گذشته تلاش کرده است که با وارد کردن برخی صنايع دولتی در بازار بورس، اين صنايع را به بخش خصوصی واگذارد اما رسانه های ايران اعلام کردند که خريداران عمده سهام اين صنايع، نهادهای دولتی بوده اند.


طی هفته های گذشته، رسانه های ايران گمانه زنی هايی از احتمال نامزدی حسن روحانی برای انتخابات پيش روی رياست جمهوری ايران مطرح کردند.


اما او روز پنجم شهريور ماه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ، ايرنا، گفت که هنوز تصميمی برای نامزد شدن در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری نگرفته است اما افزود: «فعلا من تصميمی در اين خصوص ندارم اما برخی بحث هايی را مطرح کرده اند.»


XS
SM
MD
LG