لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

زنان عربستان سعودی و تلاش برای به دست آوردن حق رانندگی


زنان عربستان سعودی و فعالان حقوق زنان در اين کشور پس از دستگيری ماه گذشته زنی که اقدام به رانندگی کرده و فيلم آن را در يوتيوب قرار داده بود، بار ديگر برای به دست آوردن حق رانندگی، تلاش می کنند.

به گزارش وبسايت راديو اروپای آزاد، راديو آزادی يک وبسايت در عربستان سعودی از زنان اين کشور که در خارج از مرزها موفق شده اند گواهينامه رانندگی بگيرند خواسته که برای امور روزانه خود در کشور سوار ماشين شده و رانندگی کنند.

در عربستان سعودی، زنان حق رانندگی را ندارند در نتيجه امکان حضور در امتحان و آزمايش برای کسب پروانه رانندگی را هم ندارند. البته اين قانون به صورت مکتوب نيست ولی طبق باورهای مذهبی دينی وهابی، زنان از حوزه گسترده ای از فعاليت های اجتماعی محروم هستند.

سازمان عفو بين الملل از تلاش زنان عربستان سعودی حمايت کرده و از حاکميت اين کشور خواسته حقوق طبيعی و اساسی را به زنان اعطا کند.




«محمد القحطانی» از کمپين حقوق مدنی و سياسی در رياض به خبرگزاری رويترز گفت: «ما مردم عربستان سعودی بايد بتوانيم از جا برخاسته و حقوق خود را طلب کنيم. تمامی فعالان و مسئولان پادشاهی سعودی بايد آستين بالا زده و اجازه دهند زنان حقوق طبيعی و اساسی خود را داشته باشند.»

«ام عبدالله» يک زن سعودی در جده به رويترز گفت: «من موافق حق رانندگی زنان هستم چرا که زندگی برای ما بسيار دشوار شده است. نياز مداوم به تاکسی و راننده خيلی وقت گير و سخت است.»

فعالان حقوق بشر می گويند حتی در صورتی که زنان عربستان سعودی بتوانند به حق رانندگی برسند، هنوز راه درازی برای دستيابی به ديگر حقوق اساسی و طبيعی خود دارند.
XS
SM
MD
LG