لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

انتقاد سناتور مک کین از رویکرد باراک اوباما در برابر ایران


سناتور جان مک کین، رقیب سابق باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با اشاره به دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، از سیاست های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده و او را به انفعال در قبال ایران متهم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، سناتور مک کین روز پنجشنبه گفت: «اگر ما (آمریکا) به موقع و درست از تظاهرات ضددولتی مردم ایران در دو سال پیش حمایت می کردیم، حالا این وضع را نداشتیم و حاکمیت ایران سرنگون شده بود.»

جان مک کین،نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا در سنای آمریکا همچنین گفت: «من فکر نمی کنم جریان های مرتبط با اعتراض های مردمی ایران در دو سال پیش مرتبط به این کار حاکمیت ایران برای طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن باشد. اما آن زمان که مردم ایران فریاد می زدند: اوباما، یا با اون ها یا با ما، رییس جمهوری آمریکا چه کار کرد؟ به جای دست به کار شدن، نخواست که شانس مذاکره با حاکمیت ایران را از دست بدهد و آن فرصت از دست ما رفت.»

دو سال پیش و در جریان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای وقت نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کرده و گفتند که در انتخابات تقلب شده است. متعاقب آن مدتی اعتراض ها به نتایج انتخابات از سوی مردم دیده شد و شماری کشته و عده ای هم دستگیر شدند.

هنوز هم شماری از روزنامه نگاران، فعالان، وکلا و سیاستمداران دولتی سابق در بازداشت و زندان به سرمی برند. در حال حاضر میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی در حصر خانگی به سر می برند.

جان مک کین افزود: «اگر رییس جمهوری آمریکا آن زمان دست به کار شده بود و به موقع عمل کرده بود، ما این شانس را داشتیم که تغییر اساسی در
حاکمیت ایران را شاهد باشیم.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در يک کنفرانس خبری به همراه رییس جمهوری کره جنوبی گفت:«ما باور داريم حتی اگر مقامات بلندپايه (ايران) از جزييات عمليات آگاه نبوده‌اند، ايران می‌بايست در قبال اين که کسانی در اين حکومت درگير چنين طرحی بوده‌اند، پاسخگو باشد.»

وی اضافه کرده است: «مساله مهم برای ايران اين است که به جامعه بين‌المللی پاسخ دهد چرا کسانی در حکومتشان، درگير چنين فعاليت‌هايی هستند.» باراک اوباما با اين حال تصريح کرد، نحوه ارائه مدارک و اسناد مربوط به اين طرح توطئه برعهده اريک هولدر، دادستان کل ايالات متحده است.

مقام‌های قضايی و امنيتی آمريکا روز سه‌شنبه دو ايرانی را به نام‌های منصور ارباب سيار، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری، عضو نيروی قدس سپاه پاسداران، متهم کردند که قصد داشته‌اند تا طرح ترور عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، و انفجار در سفارتخانه های اسرائيل و عربستان را به مرحله اجرا در آورند.

اين در حالی است که مقامات ايران به شدت هرگونه دخالت دراين طرح توطئه را رد می کنند و آن را «سناريويی ساختگی» برای انحراف افکار عمومی می‌دانند.

باراک اوباما گفت: «ما همچنين می‌دانيم که او (منصور ارباب سيار) به طور مستقيم ارتباط داشته است، از سوی افرادی در حکومت ايران به وی پول پرداخت شده و هدايت شده است. همه اين مدارک الان وجود دارند و همگان می توانند آنها را ببينند. ما تا زمانی که به طور دقيق چگونگی به کارگيری از همه مدارک در دادخواست پرونده را ندانيم، آن را مطرح نمی‌کنيم.»

رييس جمهوری آمريکا می‌گويد، اين طرح توطئه بخشی «از الگوی رفتاری خطرناک و بی‌پروای حکومت ايران است و آمریکا هيچ گزينه‌ای را در برخورد با ايران از روی میز کنار نخواهد گذاشت.»

رييس جمهوری آمريکا همچنين تصريح کرد است که واشينگتن تلاش خواهد کرد با بسیج جهانیان ایران را بیشتر منزوی کرده و شدید ترین تحريم ها را عليه جمهوری اسلامی اعمال کند.

در همين زمينه، ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری آمريکا روز پنجشنبه گفته است که بررسی تحريم‌های بيشتر ايران از جمله تحريم بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی است.
XS
SM
MD
LG