لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

درخواست شش سناتور آمریکایی از اوباما برای فشار بیشتر بر ایران


گروهی از سناتورهای آمریکایی از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، از باراک اوباما خواسته اند در جریان مذاکرات اتمی، فشارها را بر ایران افزایش دهد.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه یک روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در ژنو مذاکرات اتمی با ایران داشتند و این گفت وگوها قرار است ماه آینده میلادی در استانبول دنبال شود.

شش سناتور آمریکایی، سه تن از حزب جمهوریخواه و سه تن از حزب دموکرات از رییس جمهوری آمریکا خواسته اند به ایران نشان دهد «تحریم هایی که تاکنون وضع شده به درستی به اجرا درخواهد آمد و فشارهای تازه ای در کار خواهد بود.»

این نامه به امضای «کریستن جیلی برند»، دموکرات از نیویورک، «جو لیبرمن»، نماینده مستقل (پیشتر دموکرات) از کانکتیکات، «باب کیسی» دموکرات از پنسیلوانیا، «جان کایل» جمهوریخواه از آریزونا، «مارک کرک»، جمهوریخواه از ایلینوی و «جان مک کین» جمهوریخواه از آریزونا رسیده است. سناتورهای یاد شده از باراک اوباما خواسته اند زیر بار هیچ گونه معامله ای در مورد ادامه غنی سازی از سوی ایران نرود.

این در حالی است که «ایلینا راس لتینن»، نماینده جمهوریخواه که از ماه آینده میلادی ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را عهده دار خواهد شد، روز چهارشنبه اعلام کرد تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا «دشمنان آمریکا را تضعیف و متحدان آمریکا را تقویت» کند.

خانم لتینن که در کوبا به دنیا آمده و نماینده ایالت فلوریدا است، گفته با «دولت های متخاصم» مانند ایران و کره شمالی، باید به شیوه خودشان و «به تندی» با آنها برخورد شود.

سعید جلیلی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته که قدرت‌های غربی در نشست جدید ژنو «تغییری جدی داشته‌اند» و میان ایران و گروه ۱+۵ بر سر ادامه گفت‌وگوها با محور «همکاری حول نقاط مشترک» توافق صورت گرفته ‌است.

سعید جلیلی روز چهارشنبه در مصاحبه با رادیو و تلویزیون دولتی ایران در ژنو گفت: «در پایان دو روز مذاکرات، جمع‌بندی که ارائه شد این بود که در استانبول گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک باشد.»

وی افزود: «آنها با دیدگاه خود وارد مذاکره شدند اما ایران گفت تداوم گفت‌وگوها باید بر طبق شروط ایران باشد، بنابراین با توجه به مباحثی که گفته شد آنها تغییری جدی داشته‌اند.»

با وجود تأکید مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بر اینکه بر پایه توافق‌ها، محور مذاکرات، «گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک» خواهد بود، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی کشورهای گروه ۵+۱ در مذاکره با ایران را برعهده دارد، روز سه‌شنبه، گفت‌وگو درباره «ایده‌های عملی» و همچنین یافتن «راه‌های همکاری برای حل نگرانی‌های اصلی درباره مسائل هسته‌ای» را محور مذاکرات بعدی در استانبول عنوان کرد.

آمریکا و غرب به برنامه هسته ای ایران مشکوک هستند و آن را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می دانند. جمهوری اسلامی می گوید برنامه اتمی را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون شش قطعنامه، چهار قطعنامه تحریمی، صادر کرده و از ایران خواسته صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های جداگانه ای تصویب کرده و به اجرا گذاشتند.
XS
SM
MD
LG