لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

اسپانيا دستور اخراج سفير معمر قذافی از مادرید را صادر کرد


تصویری از حملات روز پنج‌شنبه ناتو به طرابلس
تصویری از حملات روز پنج‌شنبه ناتو به طرابلس
دولت اسپانيا به سفير دولت معمر قذافی در مادريد دستور داده از کشور خارج شود و اعلام کرده است که از این پس تشکيلات معمر قذافی را به رسميت نمی‌شناسد. اسپانيا همچنين دستور تعطيلی سفارت ليبی را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت خارجه اسپانيا طی بيانيه‌ای به عاجلی عبدالسلام علی برنی ۱۰ روز فرصت داده است تا خاک اسپانيا را ترک کند.

وزارت خارجه اسپانيا همچنين اعلام کرده است سه تن ديگر از کارکنان سفارت ليبی که به نام آنها اشاره‌ای نشده از این کشور اخراج شده و به آنها هم دستور داده شده کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه اسپانيا دليل اخراج اين سه تن را «فعاليت‌های غيرمرتبط با امور ديپلماتيک» عنوان کرده است.

اسپانيا از اعضای فعال در ائتلاف ناتو در حمايت از جان شهروندان غيرنظامی در ليبی است و تشکيلات مخالفان دولت قذافی در بنغازی را به رسميت شناخته است.

در همین حال نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، حملات خود به طرابلس، پايتخت ليبی، را شدت داده‌اند.

این در حالی است که شماری از مقامات عالی تشکيلات معمر قذافی در ليبی طی روزهای گذشته گفته‌اند حاضر به قبول ميانجي‌گری هستند تا عمليات نظامی و بن‌بست چهارماهه‌ای که در ليبی به وجود آمده به پايان برسد.

سيف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، که همراه پدرش از سوی دادستان دادگاه کيفری بين‌المللی به جنايت عليه بشريت و استفاده از تجاوز به عنوان سلاح متهم شده، در گفت‌وگو با يک روزنامه ايتاليايی گفته بود معمر قذافی حاضر است به انتخابات با نظارت بين‌المللی تن دهد.

پس از گفته‌های سيف‌الاسلام قذافی در مورد برگزاری انتخابات در لیبی، آمريکا به آن واکنش نشان داده و آن را رد کرد. در واشينگتن، خانم ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه، گفت: «ديگر برای مطرح کردن چنين پيشنهادهايی خيلی دير شده و زمان آن رسيده که معمر قذافی کنار برود.»

همچنين روز پنج‌شنبه نماينده ويژه دميتری مدوديف، رئيس جمهور روسيه، وارد طرابلس شد تا با مقامات ليبي گفت‌وگو کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، البغدادی المحمودی، نخست وزير ليبی، روز پنج‌شنبه گفت: «خط قرمز ما فشار بين‌المللی عليه شخص قذافی است و او به خاطر اين فشارها عقب نمی‌نشيند.»

وی بدون ذکر مشخصات دقيق گفت که تلاش‌های ديپلماتيک برای پايان دادن به وضعيت لیبی در راه است و در هفته‌ها و روزهای گذشته جلساتی در تونس، مصر و حتی نروژ برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG