لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

آمريکا: ايران در برنامه اتمی خود به طفره روی، انکار و نيرنگ متوسل می شود


استیون چو، برنده جایزه نوبل فیزیک و وزیر انرژی آمریکا
استیون چو، برنده جایزه نوبل فیزیک و وزیر انرژی آمریکا
استيون چو، وزير انرژی آمريکا روز دوشنبه جمهوری اسلامی را به دست زدن به «نيرنگ و خدعه، انکار و طفره روی» در برنامه اتمی اش متهم کرد و گفت، حرکت ايران برای انتقال بخشی از فعالیت های غنی سازی اورانیوم به تاسيسات زيرزمينی، نشانه حرکت اين کشور به سمت ساخت کلاهک های اتمی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در جريان شروع جلسه آژانس بين المللی انرژی اتمی، نمايندگان ايران و آمريکا به حمله به مواضع يکديگر پرداختند.

استيون چو، دانشمند رشته فيزيک و يکی از برندگان مشترک جايزه نوبل فيزيک در سال ۱۹۹۷ در سخنرانی خود گفت: «اعمال تجاهل گرايانه ايران و تخطی از وظايف بين المللی، نمونه نقض آشکار معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) است.»

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران هم در سخنرانی خود گفت: «نماينده آمريکا به جای پرداختن به برنامه اتمی،
سياست های کلی کشورش را دنبال می کند.»

آقای چو، وزير انرژی دولت آمريکا با هشدار نسبت به «رفتار تحريک آميزی که ايران دنبال می کند و مسئوليت های بين المللی خود را نقض می کند»، هشدار داد در صورت ادامه اين مسير، انزوای شديدتری در انتظار ايران خواهد بود.

فريدون عباسی پس از سخنرانی آقای چو گفت: «کشوری مثل آمريکا که بمب اتمی در اختيار دارد، خطر بزرگ تری برای صلح جهانی است.»

وی افزود: «رفتار خصمانه برخی کشورها در قبال برنامه اتمی ايران، ما را مجبور می کند برنامه اتمی خود را به تاسيسات زيرزمينی منتقل کنيم.»

اسيتون چو ضمن انتقاد از فعاليت های مخفی اتمی ايران گفت: « اين که ايران به جای همکاری، به سمت مخفی سازی و فعاليت های زيرزمينی روی می آورد، عملی تحريک آميز است و فقط ترديدها را افزايش می دهد.»

به گزارش آسوشيتد پرس، ايران اعلام کرده سانتريفوژهای جديد خود را به تاسيسات فردو در نزديکی قم انتقال می دهد و غنی سازی با درجه بيشتر را در آن جا دنبال خواهد کرد.

فريدون عباسی، از جمله کسانی است که سال گذشته مورد سوءقصد قرار گرفت و فقط زخمی شد. وی همچنين روز دوشنبه در وين، آژانس را هم مقصر در حادثه حمله به دانشمندان اتمی ايران متهم کرد. آقای عباسی همچنين به لحاظ شخصيت حقيقی و حقوقی، در فهرست تحريم های سازمان ملل قرار دارد.

آقای عباسی گفت: «برخی کشورها و سازمان های اطلاعاتی تروريستی شان، کارشناسان ما را هدف قرار داده اند.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را معلق کرده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند. ايران اين قطعنامه ها را رد کرده و به فعاليت های اتمی خود ادامه می دهد.

در کنار اين تحريم ها، فهرستی از اشخاص حقيقی و حقوقی مرتبط با برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی ايران تهيه شده است که شماری از مقامات رسمی و دست اندرکار برنامه اتمی در اين فهرست قرار دارند.

اريک بسون، وزير صنايع فرانسه هم در جريان جلسه آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: «فعاليت های اتمی ايران خطر غيرقابل قبول و غيرقابل توجيهی را به نظام منع گسترش سلاح های کشتار جمعی وارد می کند.»

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی چندی پيش گفته بود به دليل نقض همکاری ايران برای حل پرسش های مطرح شده، آژانس گزارشی دقيق تر و با جزييات بيشتری را آماده و به کشورهای عضو شورای حکام عرضه خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG