لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

در جريان حمله انتحاری در افغانستان، دستکم ۲۰ تن کشته شدند


مطلب بیگ از فرماندهان پیشین جهادی و عضو پارلمان که در حمله انتحاری کشته شد.
مطلب بیگ از فرماندهان پیشین جهادی و عضو پارلمان که در حمله انتحاری کشته شد.
گزار‌ش‌ها از افغانستان حاکی است روز يکشنبه در پی حمله یک بمبگذار انتحاری به افرادی که در مراسم خاکسپاری در شهر طالقان در شمال شرقی افغانستان شرکت کرده بودند، دستکم ۲۰ تن کشته شده و حدود ۵۰ تن هم زخمی شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، منابع پلیس افغانستان گفتند در جریان این حمله یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان کشته شده است. سخنگوی ناحیه استانی دولت می‌گوید شخص بمبگذار وارد جمع عزداران شده و بعد کمربند انفجاری خود را فعال کرده است.

«فیض محمد توحیدی»، سخنگوی فرماندار تخار گفت که در میان کشته شدگان، «مطلب بیگ» از فرماندهان پیشین جهادی و عضو پارلمان ونیز و تعدادی بزرگان قومی نیز دیده می‌شوند. ​

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای این حمله را شدیدا محکوم کرده و گفته است: «تلاش خصمانه برای ترور افراد بیگناهی که برای مراسم عزاداری گردهم آمده بودند، نشان از فطرت زشت و خشونت بار متخاصمان و دشمنان دارد که حتی نمی‌خواهد اجازه دهد مردم مسلمان افغانستان مراسم خود را اجرا کنند.»

سفارت آمریکا در کابل هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله به کاروان عزاداران حاکی از جنگ ناجوانمردانه‌ای است که طالبان و دیگر گروه‌های شورشی علیه مردم معصوم و بیگناه و نیز زنان و کودکان برپا کرده‌اند.»

سفارت آمریکا در کابل همچنین اعلام کرد واشینگتن با دولت و مردم افغانستان در مبارزه با تروریسم تا رسیدن به صلح باقی خواهد ماند.

ژنرال جان. آر. آلن، فرمانده نیروهای بین‌المللی ناتو در افغانستان هم این حمله را «وحشیانه» توصیف کرده و گفته است: «این مهاجمان ترسو هستند چرا که فقط مردم بیگناهی را هدف می‌گیرند که آمده‌اند تا عزیزشان را به خاک بسپارند. کسانی که دست به چنین عملیاتی می‌زنند، فقط در فکر تخریب هستند و با این کار خود را از مردم افغانستان جدا و بیگانه می‌کنند چرا که نه افغان هستند و نه مسلمان.»

ولایت تخار در افغانستان در ماه‌های اخیر شاهد شماری از حمله علیه نیروهای ناتو و نیروهای نظامی افغانستان بوده است. در ماه مه سال جاری میلادی، حدود هفت ماه پیش بود که در این ولایت ژنرال داوود داوود، که از فرماندهان نیروهای جهادی شمال افغانستان بود، در پی حمله‌ای انتحاری کشته شد. ژنرال مارکوس کنیپ، از فرماندهان آلمانی نیروهای ناتو هم در جریان آن حمله زخمی شد.

مسئولیت حمله روز یکشنبه را گروه و یا شخصی بر عهده نگرفته ولی پیش از این حملات انتحاری این ولایت از سوی طالبان انجام شده است.
XS
SM
MD
LG