لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

تداوم سرکوب معترضان در سوریه در پی تحریم‌های آمریکا


معترضان سوری در ناحیه مرزی میان سوریه و لبنان
معترضان سوری در ناحیه مرزی میان سوریه و لبنان
گزارش‌ها از سوریه حاکی است به‌ دنبال تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه رهبران این کشور اعمال شده، دمشق به سرکوب خشونت‌بار معترضان ادامه داده و حمله به مردم در شهرهای مختلف را شدت داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از سخنرانی روز پنج‌شنبه باراک اوباما در وزارت خارجه آمریکا در مورد سیاست‌های جدید این کشور در خاورمیانه و اشاره مستقیم او به سوریه «برای تلاش و حرکت به سوی خروج سیاسی و مسالمت‌آمیز از اعتراض‌های مردمی»، دولت حاکم سوریه هنوز به سرکوب‌ها ادامه می‌دهد.

در جریان اعتراض‌های مردمی و گسترده در سوریه در دو ماه اخیر بیش از ۸۵۰ تن کشته شده‌اند و دستگیری‌های زیادی هم انجام شده است.

با این حال اعتراض‌های مردم در این کشور ادامه دارد.

در چند هفته اخیر، در روزهای جمعه و پس از اقامه نماز، معترضان به خیابان‌ها ریخته‌اند و احتمال می‌رود امروز هم این حضور مردمی دیده شود.

در همین حال، هفته پیش، بشار اسد گفته بود که «اشتباهاتی در نحوه برخوردها دیده شده» و حتی «مقابله نظامی با مخالفان متوقف می‌شود»، ولی هنوز شلیک تک‌تیراندازها به معترضان ادامه دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های دولتی سوریه روز جمعه در گزارش‌هایی ضمن «محکوم کردن تحریم‌های آمریکا» اعلام کردند که «آمریکا قصد دارد جلو پیشرفت سوریه را بگیرد».

باراک اوباما روز چهارشنبه طی فرمانی بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، و شش مقام بلندپايه اين کشور را به دليل سرکوب معترضان مشمول تحریم کرد و گفت: «بشار اسد اصلاحات برای گذار به دموکراسی را آغاز کند، يا کنار برود.»

این رسانه‌ها همچنین گفتند: «بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از اقدامات نظامی و کشتارهایی که انجام می‌شود احساس دردمندی می‌کند.»

در همین حال گزارش شده است که حملات نظامی از عصر چهارشنبه تا صبحگاه پنجشنبه در شهر تلکلخ جریان داشته و دست‌کم هشت تن در جریان آن کشته شده‌اند.

در روزهای اخیر گزارش شده است که پناهندگان سوری و کسانی که از حمله نظامی بیمناک‌اند راهی لبنان شده و به آنجا پناه برده‌اند.

طبق فرمان اخیر آقای اوباما، فاروق‌الشرع، معاون رئيس جمهور سوریه، عادل سفر، نخست وزير، محمد ابراهيم الشعار، وزير کشور سوريه، علی حبيب محمود، وزير دفاع، عبدالفتاح قدسيه، رئيس سازمان اطلاعات ارتش، و محمد ديب زيتون، مدير اداره امنيت سياسی این کشور، نیز مشمول تحريم‌ها هستند.

براساس اين تحريم‌ها اموال و دارايی‌های اين هفت نفر در آمريکا توقيف می‌شود.
XS
SM
MD
LG