لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

بازداشت ۳۰۰ معترض سوری در اطراف شهر دمشق


تظاهرات مردمی در شهر بانیاس که سه روز پیش برگزار شد
تظاهرات مردمی در شهر بانیاس که سه روز پیش برگزار شد
نيروهای نظامی و امنيتی سوريه روز پنجشنبه برای مقابله با تظاهرات مردمی در شهر سقبا، در حاشیه شهر دمشق، بيش از ۳۰۰ تن را دستگير کرده و در تلاش هستند تا تمامی تجمع های اعتراضی را سرکوب کنند.

شاهدان عينی و برخی منابع آگاه گفته اند که در ميان افراد دستگير شده، شماری روحانی هم ديده شده است. همچنين گزارش شده که شماری از دستگيرشدگان در پی ضرب وشتم از سوی نيروهای دولتی، زخمی شده اند.

معترضان تابلوی بزرگی در ميدان اصلی شهر نصب کرده و اسم آن را به «ميدان شهدا» تغيير داده بودند که نيروهای امنيتی اين تابلو را پايين آورده و آن را تخريب کردند.

شاهدان عينی می گويند بيش از دو هزار نيروی امنيتی در شهر ظاهر شده و هرکسی که سر راه آن ها بود را بازداشت کرده اند.

تظاهرات اخير پس از اعلام نظر مخالفان بود که گفته بودند از آن جايی که درخواست های آن ها برای اصلاح نظام سرکوب شده، به «انقلاب عليه نظام بشار اسد» ادامه خواهند داد.

سازمان های حقوق بشری می گويند در شش هفته اخير و از زمان جدی شدن اعتراض ها در شهرهای مختلف سوريه، بيش از هشت هزار تن دستگير و حدود ۶۰۷ تن کشته شده اند.

رسانه های دولتی سوريه روز پنجشنبه گزارش دادند که خروج تدريجی نيروهای نظامی از شهر درعا در جنوب اين کشور آغاز شده و با دستگيری «تروريست ها» ماموريت در اين شهر به پايان رسيده است.

درعا، کانون مرکزی شروع تظاهرات و اعتراض های مردمی در سوريه بود و از اين شهر بود که موج نارضايتی ها در تمامی کشور سوريه به راه افتاد.

از ده روز پيش حکومت نظامی در شهر درعا برقرار شده و نيروهای امنيتی و تانک های نظامی در اين شهر مستقر شده اند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه در رم و در يک کنفرانس خبری با فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا گفت که هر دو کشور خواهان پایان سرکوب خشونت بار معترضان در سوريه هستند و هشدار دادند دولت حاکم سوريه به درخواست مردم و حقوق آن ها احترام بگذارد.

خبر خروج تدريجی نيروهای نظامی سوريه از شهر درعا از سوی خبرگزاری دولتی سوريه و تلويزيون دولتی اين کشور اعلام شده و هنوز منابع خبری مستقل و يا شاهدان عينی آن را تاييد نکرده اند.
XS
SM
MD
LG