لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

حضور ناظران اتحادیه عرب در شهرهای سوریه؛ « ۲۵ نفر در اعتراضات ضددولتی کشته شدند»


تصویری از تظاهرات مردم دوما در روز پنجشنبه
تصویری از تظاهرات مردم دوما در روز پنجشنبه
گزارش ها حاکی است در حالی که هنوز ناظران اتحادیه عرب برای بررسی وضعیت سرکوب ها در سوریه در این کشور به سر می برند، خشونت علیه معترضان ادامه دارد و روز پنجشنبه دستکم ۲۵ تن توسط نیروهای امنیتی د ر سرتاسر سوریه کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع مستقل حقوق بشری در سوریه می گویند هیات اعزامی از سوی اتحادیه عرب خیلی کوچک و کم تعداد است و به راحتی توسط دولت بشار اسد قابل کنترل است و توان این را ندارد که حقایق جاری روز را بررسی و تحقیق کند. همچنین این گروه ها می گویند ریاست این گروه برعهده یک ژنرال سودانی است که خود از کسانی است که در کشتار دارفور متهم است.

گروه نظارت و بررسی حقوق بشر سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد کشتار مخالفان توسط نیروهای دولتی ادامه دارد و حدود یکصد تن زخمی شده اند. این گروه می گوید در روز پنجشنبه در حما شش تن در حالی کشته شدند که هیات اعزامی اتحادیه عرب در حال ورود به این شهر بود.

این گروه می گوید در جریان تظاهرات در دوما در حومه دمشق، نیروهای امنیتی چهارتن از تظاهرکنندگان را کشتند. گزارش شده که در این منطقه مخالفت و نافرمانی مدنی در حال جریان است و مردم برای تحصن وارد میدان مرکزی شده اند.

رامی عبدالرحمان، فعال حقوق بشری سوریه به رویترز گفت: «از تمام مخالفان خواسته شده دست به نافرمانی مدنی بزنند در نتیجه تمامی مغازه ها در حومه دمشق تعطیل شده، راه ها بسته شده و همه چیز به حال تعطیل درآمده است.»

قرار است ناظران اتحادیه عرب از شهرهای درعا، حما و عدلیب هم دیدار کنند. این هیات دیدار خود از شهر حمص را آغاز کرد که گفته های ژنرال مصطفی الدابی، رییس سودانی این هیات مبنی بر این که «در شهر هیچ چیز خطرناک و نگران کننده ای دیده نمی شود»، خشم معترضان و مخالفان را در پی داشت.

ابو حشام، یکی از فعالان مخالف در حما به خبرگزاری فرانسه گفت: «مردم امیدوارند که به این گروه ناظران دسترسی داشته باشند. اگر این گروه بخواهد تحت نظارت حاکمیت عمل کند که دیگر هیچ کارایی نخواهد داشت.»

همچنین مخالفان روز پنجشنبه ویدیویی را پخش کردند که نشان می دهد در حما تک تیراندازها مخالفان را از بالای ساختمان هدف قرار می دهند و حتی به دیگران اجازه نمی دهند زخمی ها را از محل بیرون ببرند. رویترز می نویسد امکان بررسی صحت این ویدیو به دلیل محدودیت های ارتباطی، مقدور نیست.

شمار دستگير شدگان در سوريه مشخص نيست. در هفته های اخير دولت سوريه اعلام کرده که هزار تن از زندانيان سياسی را آزاد کرده است. اپوزيسون سوريه اما از زندانی بودن ده ها هزار نفر در زندان های مختلف امنيتی سخن می گويند.

هفته گذشته اتحاديه کميته های محلی هماهنگی اعتراض ها اعلام کرده بود که سازمان های امنيتی سوريه به منظور فريب ناظران اتحاديه عرب، بسياری از زندانی ها را از زندان ها به پايگاه های نظامی منتقل کردند.

در همين راستا، گزارش ها از اعتصاب غذای زندانيان سياسی در زندان مرکزی شهر حمص حکايت می کند. زندانيان خواستار ديدار با ناظران اتحاديه عرب و همچنين فراهم شدن زمينه آزادی خود هستند.

گزارش های سازمان حقوقی و همچنين گزارش سازمان ملل متحد، از کشته شدن ده ها تن از دستگير شدگان حوادث اخير سوريه زير شکنجه حکايت می کند. تظاهرات اعتراض آميز و اعتصاب در مناطق مختلف سوريه همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG