لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

«۴۷۳ تن در ماه رمضان در سوريه کشته شده اند»


بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در جریان مراسم عید فطر
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در جریان مراسم عید فطر
گزارش فعالان حقوق بشر حاکی است در جريان سرکوب درگيری ها و اعتراض های مردمی در ماه رمضان در سوريه، ۴۷۳ تن کشته شده اند. فرانسه هشدار داده اگر رژيم بشار اسد فکر می کند تا ابد مصون است، اشتباه برزگی مرتکب می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيروهای امنيتی و نظامی سوريه هنوز به سرکوب شهروندان اين کشور مشغول هستند و روز چهارشنبه شماری از فعالان را تهديد کرده اند که اگر خود را تسليم نکنند، همسر و فرزندان آن ها را به جايشان دستگير کرده و به زندان خواهند انداخت.

همچنين گزارش شده مقارن با عيد فطر و پايان ماه رمضان، ماموران امنيتی در يکی از روستاها خانه يکی از مخالفان را آتش زده و مردم شهر را تهديد کرده اند که اگر به مخالفت ها و اعتراض های خود ادامه دهند، خانه های آن ها را به آتش خواهند کشيد.

فعالان حقوق بشر سوريه می گويند روز چهارشنبه در حماه، «مصطفی رستم» يکی از مخالفان دستگير شده و به زندان افتاده است. ماموران اجازه نداده اند وی داروهای خود را به همراه ببرد در حالی که وی بيماری قلبی دارد و تحت دارو و درمان مداوم است.

سازمان عفو بين‌الملل اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های دريافتی در کمتر از پنج ماه گذشته «دستکم ۸۸ تن» از جمله «۱۰ نوجوان» که همگی در جريان ناآرامی‌های سوريه بازداشت شده‌ بودند جان خود را در زندان از دست داده‌اند.

اين سازمان روز سه‌شنبه با اشاره به دريافت گزارش‌هايی مبنی بر اعمال شکنجه‌های شديد در زندان‌های سوريه، خاطر نشان کرد که در «۵۲ مورد» از اين تلفات شواهد حاکی از اين است که شکنجه و بد رفتاری از جمله مواردی بوده که به مرگ فرد انجاميده است.

به گفته سازمان عفو بين‌الملل، افراد جان باخته همگی مرد و پسر نوجوان بوده‌اند. اين سازمان افزده است که تمامی اين موارد از زندان‌هايی در استان‌های حُمص، درعا، حَما، دمشق (ريف دمشق) و حلب جمع‌آوری شده است.

اين سازمان در گزارش خود آورده است: ۴۵ ويدئو از افراد جان باخته که توسط نزديکان آن‌ها فيلمبرداری شده به دست عفو بين‌الملل رسيده است که ۲۰ مورد از آن‌ها توسط آسيب‌شناسان پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته است.

نتيجه اين بررسی‌ها نشان می‌دهد که اين با وسايلی چون شلاق مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در مواردی بر بدن آن‌ها اثرات سوختگی و ضربات چاقو به چشم خورده است. علاوه بر اين، عفو بين الملل می‌گويد که اندام تناسلی برخی از اين زندانيان نيز قطع شده است.

عفو بين‌الملل از جمله به جسد پزشکی در حلب اشاره کرده است که چند روز پس از بازداشت با چشمان تخليه شده، آلت تناسلی مثله شده و بازوان و انگشتان شکسته کنار خيابان رها شده است. در اين گزارش از جمله به مورد حمزه الخطيب ۱۳ ساله اشاره شده است که چندی پس از ناپديد شدن در تاريخ نهم ارديبهشت ماه و در جريان تظاهرات خيابانی، جسدش با جراحات شديد و آلت تناسلی آسيب ديده پيدا شد.

آمريکا روز چهارشنبه «خشونت سازمان يافته» عليه دستگيرشدگان را محکوم کرده و خواستار آزادی زندانيان سياسی در سوريه شده است.

نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه هم روز چهارشنبه از اين که «شورای امنيت سازمان ملل تاکنون اقدام قاطعی برای توقف خشونت ها در سوريه انجام نداده» ابراز تاسف کرد و گفت: «اگر بشار اسد فکر می کند مصون است و مردمش با او کاری ندارند، اشتباه فاحشی مرتکب شده است.»

فرانسه و ديگر متحدان غربی در شورای امنيت خواهان اعمال تحريم و فشارهای بيشتر از جمله ممنوعيت فروش سلاح به سوريه هستند اما روسيه با آن مخالفت می کند.

به گزارش گروه های حقوق بشر، بيش از دو هزار و ۲۰۰ تن در جريان سرکوب های شش ماه گذشته در سوريه، کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG