لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

اپوزیسیون سوریه درخواست گفت وگوی غیرمستقیم با دولت را رد کرد


برهان غلیون، رییس شورای ملی معترضان سوریه
برهان غلیون، رییس شورای ملی معترضان سوریه
وزارت خارجه روسیه دوشنبه اعلام کرد دولت سوریه با اجرای گفت و گوی غیر رسمی با اپوزیسیون این کشور در مسکو موافقت کرده اما شورای ملی معترضان، کناره گیری بشار اسد از قدرت را به عنوان پیش شرط هر گفت و گویی اعلام کرده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد به دولت و اپوزیسیون سوریه پیشنهاد داده نمایندگان خود را برای برقراری تماس های غیر رسمی به مسکو بفرستند. این پیشنهاد با پاسخ مثبت مقام های دولت سوریه و رد مذاکرات از سوی نیروهای اپوزیسیون همراه شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته که برقراری چنین تماس هایی یک ضرورت فوری برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه است. در مقابل برهان غلیون، رییس شورای ملی معترضان گفت که اپوزیسیون سوریه پیش از کناره گیری بشار اسد از قدرت، با نظام این کشور گفت و گو نخواهد کرد.

آقای غلیون در واکنش به بیانیه وزارت خارجه روسیه گفت: «کناره گیری (بشار) اسد از قدرت، پیش شرط آغاز هر گونه مذاکرات برای انتقال به نظام دموکراتیک است.»

بیش از ده ماه از آغاز بحران سوریه می گذرد که سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان در سوریه را بیش از پنج هزار تن اعلام کرده است.

قرار است آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، روز سه شنبه در تلاشی برای بسیج تایید طرح اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه توسط اعضای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، در مقر این شورا در نیویورک سخنرانی کند. در این جلسه ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم حضور خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد آلن ژوپه از شورای امنیت خواهد خواست مسئولیت های خود را در برابر افزایش «جنایت های ضد انسانی» نظام حاکم بر سوریه بپذیرد.

برپایه طرح صلح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه، پیش نویسی در شورای امنیت ارائه شده و از بشار اسد می خواهد اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود منتقل کند و دولت وحدت ملی با حضور اپوزیسیون تشکیل شود. این پیش نویس را فرانسه، بریتانیا، قطر و مراکش با مشورت آلمان، پرتغال و آمریکا تهیه کرده اند.

در همین حال گزارش ها حاکی است درگیری ها در سوریه میان نیروهای دولتی و جدا شدگان از ارتش این کشور در حومه دمشق در جریان است. نیروهای دولتی در تلاشند تا مناطقی را که جدا شدگان از ارتش به کنترل خود در آورده اند، باز پس گیرند.
XS
SM
MD
LG