لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

آمريکا: بشار اسد به مطالبات مشروع مردم سوریه پاسخ دهد


تجمع معترضان در شهر حمص در سوریه
تجمع معترضان در شهر حمص در سوریه
ايالات متحده آمريکا روز سه‌شنبه از بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، خواست به مطالبات مشروع مردم این کشور پاسخ داده و به جای سرکوب آنها به درخواست‌هايشان توجه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفت: «آمريکا به شدت نگران عملکرد حکومت بشار اسد است و مردم سوريه خواهان شماری از تغييرات هستند که وظيفه رئيس دولت توجه به آن است، نه سرکوب مردم.»

در همین حال گزارش‌ها از سوریه حاکی است در جريان اعتراضات و تظاهرات مردمی در روز دوشنبه در سوريه دست‌کم ۱۲ تن کشته شده‌اند. روز سه‌شنبه هم گزارش شد که در شهر حمص معترضان به ميدان اصلی شهر آمده و اعلام کردند تا زمان برکناری بشار اسد در اين ميدان باقی خواهند ماند.

بشار اسد در آخرين سخنرانی خود وعده داد که وضعيت اضطراری که نزديک به ۵۰ سال است در اين کشور برقرار است را پايان خواهد داد. اما مخالفان و معترضان اين اقدام را کافی نمی‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: «ما با شماری از دست‌اندرکاران جامعه مدنی سوريه در تماس هستيم و تلاش می‌کنيم آزادی بيان که از نقاط اصلی دموکراسی در سوريه است حفظ و تامين شود.»

مارک تونر افزود: «اين بخشی است که ما برعهده گرفته‌ايم و از نهادهای غيردولتی و مدنی در سوريه حمايت می‌کنيم. ولی دولت حاکم بر سوريه همين مسئله را به عنوان خطری برای ابزار کنترل خود بر جامعه حساب می‌کند.»

اين مطالب در حالی عنوان شد که روز دوشنبه گزارش‌هايی از کمک مالی مخفيانه آمريکا به گروه‌های مخالف در سوريه منتشر شد. در اين ميان، نام يک شبکه ماهواره‌ای هم مطرح شده است که مسئوليت پخش برنامه‌های مخالفت با حاکميت فعلی در سوريه را برعهده گرفته است.

روزنامه واشينگتن پست با اشاره به منابعی از جمله مکاتبات ديپلماتيک وزارت خارجه نوشت که آمريکا از سال ۲۰۰۶، از پنج سال پيش تاکنون، حدود شش ميليون دلار به گروه‌های مخالف در سوريه کمک مالی کرده است. گزارش شده که اين کمک‌ها به موسسه‌ای در لندن با نام «عدالت و توسعه» پرداخت شده که از شماری از مخالفان دولت بشار اسد در تبعيد تشکيل شده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، حاضر نشد شماری از اين مکاتبات که در اسناد ويکی‌ليکس آمده را تاييد يا تکذيب کند.

آخرين گزارش‌ها از سوريه حاکی است در جريان حمله نيروهای امنيتی به معترضان در ميدان شهر حمص، دست‌کم چهار تن کشته شده‌اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌گويد از ساعات بامدادی روز سه‌شنبه، هزاران معترض در حمص گرد هم آمده‌اند و نيروهای امنيتی پس از چند ساعت محاصره، به سوی معترضان شليک مستقيم کرده‌اند.

شاهدان عينی می‌گويند شمار زيادی در جريان اين حمله زخمی شده‌اند. تلويزيون دولتی سوريه در گزارشی اعلام کرده است که نيروهای امنيتی برای برقراری امنيت شهروندان به هرکاری لازم باشد دست خواهند زد.
XS
SM
MD
LG