لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۶

۲۲ تن در جريان حمله‌های انتحاری در افغانستان کشته شدند


شش مهاجم انتحاری در حالی که جلیقه محتوی مواد منفجر به تن داشتند، روز یکشنبه وارد یک ساختمان دولتی در افغانستان شده و خود را منفجر کردند که در پی این حمله، ۲۲ تن کشته شده و شماری هم زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این حمله در ولایت پروان و در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال کابل انجام شده و گروه طالبان، مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

ولایت پروان، میزبان فرودگاه هوایی بگرام است که نیروهای نظامی آمریکایی و ناتو به عنوان نقطه‌ای استراتژیک برای انتقال و لجستیک نیرو از آن استفاده می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی است این حمله نگرانی‌ها از افزایش قدرت نیروهای شبه نظامی طالبان در نقاط حساس و استراتژیک افغانستان را افزایش داده است.

طالبان در یکی از تازه‌ترین حمله‌های خود، یک هلیکو‌تر آمریکایی شینوک حامل نیروهای ویژه آمریکایی و سربازان افغان را سرنگون کردند که در پی آن ۳۱ آمریکایی و هفت افغان کشته شدند.

این هلی‌کوپتر هنگامی که مشغول عملیات در ولایت وردک بوده با شلیک راکت سرنگون شد. مقامات آمریکایی بیشتر احتمال می‌دادند که حملات طالبان در ماه رمضان متوقف شود ولی حملات شبه نظامیان طالبان هنوز ادامه دارد.

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک آمریکا، پیشتر گفته بود: «بحث بسیار زیادی در مورد اینکه آیا رهبران طالبان قرار است در ماه رمضان نیروهای خود را بجا گذاشته و به آن سوی مرز [به پاکستان] بازگردند جریان دارد که خواهیم دید که آیا چنین امری اتفاق می‌افتد یا نه.»

گروه طالبان حملات خود در افغانستان را در هفته‌های اخیر تشدید کرده‌است. پیش از حمله انتحاری روز یکشنبه و حمله به هلیکوپتر شینوک آمریکایی هم یک بمبگذار انتحاری در شهر لشکرگاه در جنوب افغانستان با منفجر کردن خود در یک قرارگاه پلیس دست کم ۱۰ مأمور پلیس و یک کودک را کشته بود که طالبان مسئولیت آن حمله را هم به عهده گرفته بود.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفته ۳۳ هزار نیرو از ۱۰۰ هزار نیروی آمریکایی حاضر در افغانستان را تا پایان تابستان سال آینده از افغانستان خارج کند.

ژنرال جان اَلن، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان هم‌ سرگرم تهیه طرح خروج نخستین گروه ۱۰ ‌هزارنفری، از سربازان آمریکایی از افغانستان تا پایان سال جاری است که خروج بخش کوچکی از این تعداد از ماه جاری آغاز شده ‌است.
XS
SM
MD
LG