لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

دادستان تهران: پرونده ترور مسعود علی محمدی به دادگاه ارسال شد


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران می گوید پرونده ترور مسعود علی محمدی، تکمیل شده و با کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده است. دادستان تهران همچنین تاکید کرده که کشته شدن داریوش رضایی نژاد، «یک ترور» بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای دولت آبادی روز چهارشنبه همچنین گفت که محاکمه متهمان پرونده رها کردن بیماران درحومه تهران هم به پایان رسیده و به زودی احکام آن ها قرار است صادر شود.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی گفته بود مدرکی در دست نیست که نشان دهد ترور داریوش رضایی نژاد، ربطی به موساد داشته است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران پیشتر اعلام کرده بود «شبکه ای از جاسوسان و تروريست های» وابسته به اسرائيل را منهدم کرده و عوامل اصلی ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته ای، دستگير شده اند.

مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک در دی ماه سال ۱۳۸۸ در منطقه قيطريه تهران در جريان انفجار بمب جاسازی شده در يک موتورسيکلت کشته شد. داریوش رضایی‌نژاد هم در روز اول مردادماه در خیابانی در تهران به ضرب گلوله به قتل رسید و بلافاصله در گزارش‌های چند خبرگزاری به عنوان «دانشمند هسته‌ای» قربانی یک ترور معرفی شد.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفته‌اند که از میان آنها مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری جان باختند، اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد.

پرونده «جریان خاص»

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین درباره پرونده دستگیری منتسب به «جریانی خاص» گفت است: «در این رابطه، دو پرونده با صدور كیفر خواست به دادگاه ارسال شده است و در هر پرونده یك متهم وجود دارد. »

جریان خاص یا جریان انحرافی، اصطلاحی است که رسانه های دولتی ایران در مورد برخی از نزدیکان محمود احمدی نژاد به کار می برند. کمیسیون اصل نود مجلس هم اعلام کرده بود مدارکی از این جریان به دست آورده که به پرونده قضایی این افراد اضافه شده است.

حسین اسلامی، عضو کمیسیون نود مجلس گفته بود: «با توجه به اسناد علیه جریان انحرافی در دولت، این افراد که ادعای قدیس بودن داشته و دیگران را تکذیب می‌کنند، باید در مقابل این اسناد پاسخگو باشند.» فرد یا افراد مشخصی به عنوان متهم یا متهمان اصلی این پرونده، معرفی نشده است.

عباس جعفری دولت آبادی همچنین درباره آخرین نتیجه پرونده سی دی «ظهور نزدیك است»، گفت: «تحقیقات درباره این پرونده به پایان رسیده و به دادگاه روحانیت ارجاع شده است. چون دادستانی تهران از دادگاه روحانیت مجوز داشت، تحقیقات مرتبط با این پرونده را انجام می داد.»

سال گذشته فیلمی با عنوان « ظهور نزدیک است» در ایران تولید و بوسیلۀ سی دی به صورت وسیع توزیع شد که در آن، محمود احمدی نژاد، شعیب بن صالح و آیت الله خامنه ای، سید خراسانی قلمداد می شوند. گزارش هایی هم مطرح شده و اعلام شد که این فیلم توسط هواداران دولت تهیه شده است.

در ابتدای سال جاری برخی از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد هم در این رابطه بازداشت شدند. از جمله عباس امیری‌فر، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد، که یک بار پس از ۴۰ روز بازداشت از زندان آزاد شد، اما در همان روز بلافاصله دوباره ولی این بار توسط دادگاه ویژه روحانیت، بازداشت شد.

عباس امیری‌فر که مسئول جامعه وعاظ ولایی نیز هست نخستین کسی بود که با آغاز موج انتقادات به محمود احمدی‌نژاد بازداشت شد و پس از او خبر دستگیری حدود ۲۵ نفر دیگر نیز منتشر شد.

پس از مدتی خبری نیز مبنی بر خودکشی آقای امیری‌فر در زندان منتشر شد که به گفته خبرگزاری ایرنا «بعداً بی‌اساس بودن آن روشن شد.» به گفته این رسانه حامی دولت، «شایعه» خودکشی به خانواده عباس امیری‌فر «ضربه روحی شدید» وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG