لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

پلیس تایلند: هدف ‌ایرانی‌های دستگیر شده دیپلمات‌های اسرائیلی بود


 یکی از متهمان دستگیر شده در بانکوک
یکی از متهمان دستگیر شده در بانکوک
دادگاهی در مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد حکم جلب چهار ایرانی را به ظن اقدام به سوء قصد علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در تایلند صادر کرده و آنها را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پروپان داماپونگ، رییس پلیس بانکوک گفت که این عملیات شباهت‌هایی با آن چه در دهلی نو و تفلیس انجام شده دارد و طبق بررسی‌های ما، مشخص شده که به طور قطع، هدف این حملات، دیپلمات‌های اسرائیلی بوده‌اند.

روز دوشنبه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمبگذاری قرار گرفتند. در دهلی نو خودرویی که همسر یک دیپلمات اسرائیلی را منتقل می‌کرد منفجر شد و در تفلیس، قبل از این که بمب مغناطیسی متصل شده به خودروی سفیر اسرائیل منفجر شود، ماموران توانستند آن را خنثی کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سرعت واکنش نشان داده و ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش هرگونه دست داشتن در این حمله ها را تکذیب کرد. حزب‌الله لبنان نیز روز پنجشنبه دست داتشن در این بمب‌گذاری‌ها را رد کرد.

روز سه‌شنبه فردی در بانکوک، پایتخت تایلند، باعث انفجار چند نارنجک شد. «سعيد مرادی» ۲۸ ساله، زمانی که قصد داشت نارنجکی را به سوی پليس پرتاب کند به دليل انفجار زودهنگام آن، دو پای خود را از دست داد. وی هنگامی که در حال فرار از خانه ای بود که در آن انفجاری به وقوع پيوسته بود اقدام به پرتاب نارنجک کرد. دومين ايرانی محمد خزائی معرفی شده است که در فرودگاه بانکوک دستگير شده است.

پليس تايلند روز چهارشنبه اعلام کرده بود دو ايرانی را به توطئه بمبگذاری عليه ديپلمات‌های اسرائيلی متهم کرده و گفت متهم سوم به مالزی فرار کرده است.

يک مقام پليس تايلند متهم سوم را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته بود وی با هواپیما به مالزی فرار کرده است. دولت مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد وی را که متهم به دست داشتن در بمبگذاری های تایلند است و قصد داشته به ایران فرار کند، دستگیر کرده است. تایلند می‌گوید که در انتظار استرداد این متهم برای محاکمه وی است.

يک مقام امنيتی تايلند که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين سه ايرانی بخشی از يک تيم آدمکش بودند و قصد داشتند تا ديپلمات‌های اسرائيلی از جمله سفير اين کشور را ترور کنند و در صدد بودند تا در خودروی اين ديپلمات‌ها بمبگذاری کنند.»

یک دادگاه در بانکوک حکم دستگیری این سه متهم و یک زن ایرانی با نام «لیلا روحانی» که خانه مورد نظر را اجاره کرده بود، صادر کرده است. به گفته پلیس مهاجرت بانکوک، خانم روحانی تایلند را ترک کرده و به تهران رفته است.

به گفته دادستان پرونده، چهار مظنون یاد شده به «داشتن مواد منفجره، اقدام به قتل، اقدام به قتل افسر پلیس و انفجار منتهی به خسارت» متهم شده اند.

سفیر اسرائیل در تایلند حاضر به واکنش در مورد این گزارش‌ها نشد ولی گفت همه چیز درسفارت روال عادی دارد و روند کاری متوقف نشده است.

پلیس تایلند می‌گوید در جریان بررسی خرابه‌های خانه‌ای که ایرانی‌های یاد شده در آن بودند، دو بمب مغناطیسی دست ساز دیده شده که مشابه همان بمب‌هایی است که در هند و گرجستان از آن استفاده شده است.

ايران دخالت خود را در اين اقدامات رد کرده است اما در همين حال مقامات و سخنگويانی در ايران يادآوری کرده‌اند که هدف قرار دادن افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران و کشتن آنها نيز در سال‌های اخير، کار اسرائيل بوده است.

روزنامه «جام جم» در ايران روز چهارشنبه ادعا کرده بود که اين حوادث در نقاط مختلف جهان، «دستگرمی خود اسرائيل قبل از حادثه ای مانند سپتامبر ۲۰۰۱ آمريکاست تا ايران را متهم کنند.»
XS
SM
MD
LG