لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

هزاران معترض سوری پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند


تظاهرات روز پنجشنبه مخالفان در منطقه داعل در نزدیکی درعا
تظاهرات روز پنجشنبه مخالفان در منطقه داعل در نزدیکی درعا
همزمان با انتشار گزارش‌هایی در مورد سوءرفتار نیروهای امنیتی سوریه با معترضان بازداشت شده، از شهرهای مختلف سوریه گزارش می‌رسد که هزاران تن از معترضان روز جمعه پس از پايان نماز جمعه به خيابان‌ها آمده و فريادهای «آزادی، آزادی» سر داده‌اند.

به گزارش آسوشيتدپرس و رويترز، شاهدان عينی می‌گويند تنها در شهر درعا در جنوب سوريه، حدود ۱۰ هزار تن از معترضان به خيابان‌ها آمده و فرياد آزادی‌خواهی آنها، شهر را فرا گرفته است.

شهر درعا در هفته‌های اخير، به مرکز اصلی تظاهرات اعتراضی مردم در سوريه تبديل شده است. شعار «مرگ برتر از خفت است» از سوی تظاهرکنندگان هم در اين شهر شنيده شده است.

ديگر شاهدان عينی هم گفته‌اند که شمار زيادی از مردم در مناطق «بيضا» و «دوما» در نزديکی دمشق، به خيابان‌ها آمده‌اند. این شاهدان عینی از ترس دستگيری و برخورد نيروهای امنيتی، اسامی و هويت خود را به خبرگزاری‌ها اعلام نکرده‌اند.

در همين حال روز جمعه سازمان ديده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد مأموران اطلاعاتی و امنيتی سوريه، معترضان و فعالان را ربوده و دستگير کرده و در زندان آنها را شکنجه می‌کنند.

ديده‌بان حقوق بشر همچنین از دولت سوريه خواسته به نقض مستمر حقوق بشر پايان دهد و فعالان، نويسندگان و روزنامه‌نگاران بازداشتی را آزاد کند.

تظاهرات در شهرهای سوريه با واکنش نيروهای امنيتی و نظامی روبه‌رو شده و گزارش شده که تاکنون دستکم ۲۰۰ تن در جريان اين اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

تظاهرکنندگان سوری خواستار اصلاحات سياسی جدی در حاکميت و نيز پايان دادن به دوران وضعيت اضطراری در اين کشور هستند.

تلويزيون دولتی سوريه روز پنج‌شنبه اعلام کرد، بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور دستور آزادی صدها تن از کسانی را که در اعتراض‌های اخير بازداشت‌ شده‌اند، صادر کرده است.

هر چند در اين گزارش به شمار بازداشت‌شدگان و شمار کسانی که قرار است، به موجب دستور بشار اسد آزاد شوند، اشاره‌ای نشده است، اما تلويزيون دولتی سوريه اعلام کرده است که اين دستور شامل کسانی که مرتکب «اعمال تبهکارانه» شده‌اند نمی‌شود.

از سوی ديگر دو هفته پس از آن که اعضای کابينه پيشين سوريه در واکنش به گسترش اعتراض‌ها دراين کشور کناره‌گيری کرده بودند، روز پنج‌شنبه دولت جديد سوريه آغاز به کار کرده است.

با اين حال اعتراض‌ها در سوريه روز پنج‌شنبه نيز ادامه يافت و هزاران نفر در شهر بندری بانياس دست به تظاهرات زدند که اين تظاهرات نيز از سوی نيروهای امنيتی سوريه سرکوب شد.
XS
SM
MD
LG