لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

شرکت نفت توتال، فعالیت های خود را در سوریه متوقف کرد


درگیری ها در روز یکشنبه در شهر حمص
درگیری ها در روز یکشنبه در شهر حمص
شرکت نفتی توتال فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد در راستای تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت حاکم بر دمشق، تمامی فعالیت های خود در سوریه را به حال تعلیق درمی آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی توتال در بیانیه ای اعلام کرد: «ما مقامات دولتی و حکومتی سوریه را از تصمیم خود مطلع کرده و گفته ایم تمامی فعالیت های مشترک با شرکت ملی نفت سوریه را متوقف خواهیم کرد.»

این بیانیه گفته که مشارکت هایی که به طور غیرمستقیم با پیمانکارهای داخلی سوریه بسته شده هم به حال تعلیق درخواهد آمد که نمونه آن، قرارداد همکاری های پروژه دیرالزور است که با شرکت محلی طبیه، بسته شده بود. شرکت توتال در بیانیه خود گفته است: «اولویت اصلی ، حفظ امنیت کارکنان ما در سوریه است.»

توتال پس از شرکت رویال داچ شل، دومین شرکتی است که تحریم ها علیه سوریه را به اجرا می گذارد. شرکت شل هم روز جمعه گذشته اعلام کرد تمامی فعالیت های خود در سوریه و نیز همکاری با پیمانکارهای سوری را به حال تعلیق درآورده است.

اتحاديه اروپا در ۹ ماه گذشته و در جريان سرکوب های معترضان سوريه توسط دولت حاکم، تحريم هايی عليه دمشق به اجرا گذاشته است. در آخرين دور از اين تحريم ها، ۱۲۰ شخصيت حقيقی و حقوقی قرار گرفتند. اتحاديه اروپا واردات نفت از سوريه و همچنين هرگونه صادرات فناوری، قطعات و دستگاه های استخراج نفت و گاز به سوريه را در فهرست تحريم ها قرار داده است.

شرکت نفتی ديرالزور که شريک اصلی و پيمانکار توتال در سوريه است، در فهرست تحريم های اتحاديه اروپا نيست ولی شرکت دولتی ملی نفت سوريه که صادرات اين شرکت را به عهده دارد، نزديک به ۵۰ درصد سهام اين شرکت را در اختيار دارد و در نتيجه تحريم ها عليه اين شرکت هم به اجرا درآمده است.

رويترز به نقل از منابع امور انرژی در دمشق گزارش داده که صادرات نفت سوريه که ۳۴۰ هزار بشکه در روز بود در حال حاضر به دليل موانعی که بر سر صادرات پيش آمده، به ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته است.

شرکت توتال می گويد توليد اين شرکت در سوريه حدود ۳۹ هزار بشکه در روز بوده است که با تعليق فعاليت ها، اين مقدار هم از توليد نفت در سوريه کم می شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار کشته‌شدگان در سوریه از آغاز اعتراض‌ها در این کشور، به چهار هزار نفر رسیده است. ناوی پیلای مسئول کمیساریای حقوق بشر هفته پیش در بیانیه‌ای گفت که می‌توان وضعیت سوریه را جنگ داخلی دانست.

دولت ترکیه هم پیشتر اعلام کرد تمامی دارایی‌های سوریه در آن کشور مسدود شده و فعالیت‌های شورای عالی استراتژیک بین دو کشور «تا سر کار آمدن یک حکومت مشروع در سوریه» به حالت تعلیق در آمده‌است. احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هفته پیش و در یک نشست خبری جزئیات تحریم‌های یک‌جانبه آنکارا علیه دمشق را اعلام کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت مقررات منع سفر به ترکیه برای شماری از مقام‌های حکومت سوریه که در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان سوری دست داشته‌اند، اجرا خواهد شد و اموال و دارایی‌های این مقامات و شماری از بازرگانان آن کشور هم که حامی حکومت هستند از سوی ترکیه مسدود می‌شود.
XS
SM
MD
LG