لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

دو گردشگر بلژیکی در ایران ناپدید شدند


به گفته فرماندار بم، «این دو بلژیکی یک زن و شوهر ۲۷ و ۳۰ ساله هستند که با خودروی شخصی اقدام به گردشگری کرده بودند.»
به گفته فرماندار بم، «این دو بلژیکی یک زن و شوهر ۲۷ و ۳۰ ساله هستند که با خودروی شخصی اقدام به گردشگری کرده بودند.»

مقامات رسمی ایران روز دوشنبه ۱۳ ماه اوت اعلام کردند که دو گردشگر بلژیکی از دو روز پیش تاکنون در مسیر بم به زاهدان ناپدید شده اند.


فرماندار شهرستان بم اعلام کرده است که«نیروهای امنیتی و انتظامی این شهرستان هم اکنون با حضور در منطقه از نزدیک در حال پیگیری موضوع هستند.»


به گفته فرماندار بم، «این دو بلژیکی یک زن و شوهر ۲۷ و ۳۰ ساله هستند که با خودروی شخصی اقدام به گردشگری کرده بودند.»


هنوز هیچ گروه یا شخصی مسوولیت ربودن این دو نفر را برعهده نگرفته است اما محمود براهویی نژاد روزنامه نگار در زاهدان در گفت وگو با رادیو فردا می گوید: اظهارات اخیر فرمانده انتظامی شهرستان بم گویای آن است که «اسماعیل شه بخش» که ازسران اشرار منطقه خوانده می شود این گردشگران را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کرده است.



اظهارات اخیر فرمانده انتظامی شهرستان بم گویای آن است که «اسماعیل شه بخش» که ازسران اشرار منطقه خوانده می شود این گردشگران را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کرده است.
یک روزنامه نگار ساکن سیستان و بلوچستان

به گفته آقای براهویی نژاد،«خواسته اسماعیل شه بخش آزادی برادرش گل محمد شه بخش است که چند وقت پیش در درگیری با نیروهای انتظامی در منطقه پیرسوران زاهدان دستگیر شد.»


اسماعیل شه بخش از سران یک گروه شبه نظامی در منطقه سیستان و بلوچستان است که به گفته آقای براهویی نژاد،«مدعی هستند که برای خواسته های قومی، مذهبی مردم دست به مبارزه مسلحانه می زنند اما مسوولان دولتی ایران می گویند این ها گروهایی هستند که به خاطر مطالبات شخصی می جنگند و عمدتا در قاچاق مواد مخدر دست دارند.»


براساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «این دو گردشگر از روز یکشنبه در منطقه فهرج در نزدیکی مرز استان های کرمان و سیستان و بلوچستان ناپدید شده اند.»


بخش فهرج در ۶۰ کیلو متری بم واقع شده و آخرین نقطه شهری استان کرمان در حاشیه مرز سیستان و بلوچستان قرار دارد.


منطقه سیستان و بلوچستان که از مسیرهای اصلی عبور مواد مخدر از افغانستان به کشورهای دیگر است همواره از مشکل نا امنی و ربودن اتباع خارجی رنج می برد.


در سال های اخیر دهها نفر در جریان حملات افرادی که «اشرار» خوانده می شوند جان خود را از دست داده و یا توسط آنها ربوده شده اند.


ابهام درباره سرنوشت گردشگران


هنوز مشخص نیست که گردشگران بلژیکی توسط «اشراری» که پیش از این نیز اقدام به آدم ربایی اتباع خارجی در منطقه کرده بودند ربوده شده اند یا نه.


آخرين بار سه گردشگر ترکيه ای در ژانويه سال ۲۰۰۶ در اين منطقه ربوده شدند که پس از مدتی آزاد شدند.


پيش از آن دو شهروند آلمانی و يک ايرلندی در دسامبر سال ۲۰۰۳ و زمانی که با دوچرخه از مسير بم به زاهدان عبور می کردند ربوده شدند.


آنها بعدها آزاد شدند ولی جزئياتی درباره نحوه آزادی آنها ارائه نشد. دولت ايران، قاچاقچيان مواد مخدر را مسئول اين آدم ربايی اعلام کرد ولی اين افراد اعلام کردند که ربايندگان خود را « گروه طالبان مرتبط با القاعده» معرفی می کردند.


سيستان و بلوچستان همچنين صحنه حوادث خونينی بوده است که توسط گروه سنی مذهب موسوم به جندالله صورت گرفته است. در يکی از عمليات های اين گروه که اوايل سال جاری انجام شد ۱۳ نفر از افراد وابسته به سپاه پاسداران ايران کشته شدند.


ايران با بيش از يک ميليون و ۲۰۰ هزار اثر و جاذبه تاريخی، فرهنگی و طبيعی يکی از کشورهای مورد توجه گردشگران خارجی است.


اوایل سال جاری، فرمانده یگان ویژه حفاظت از میراث فرهنگی اعلام کرده بود که به زودی و طی چند ماه آينده ماموران مجهز به اسلحه، باتوم، دستبند و پوشش نظامی تمام گردشگران خارجی که به صورت انفرادی و يا در قالب تورهای گردشگری وارد ايران می شوند را همراهی خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG