لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

نگرانی ترکیه از حمایت آمریکا از کردها


بارزانی(راست) خواهان حمایت آمریکا برای تقویت کردهای شمال عراق است.
بارزانی(راست) خواهان حمایت آمریکا برای تقویت کردهای شمال عراق است.

وزارت خارجه ترکيه نسبت به حمايت آمريکا از حکومت منطقه ای کردها و تقويت اين حکومت ابراز نگرانی کرده است .


رهبران کرد عراقی ضمن انتقاد از گزارش بيکر - هميلتون درباره عراق، از واشی نگتن خواسته اند کردها را فدای ترکيه نکنند.


به گزارش رسانه های ترکیه، وزارت خارجه ترکيه بار ديگر گزارش گروه مطالعاتی عراق ابراز نارضایتی کرده و مخالف برگزاری رفراندم در شهر کرکوک شده است .


در ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق که در پی پافشاری اعضای کرد پارلمان عراق به تصويب رسيده، در سال ۲۰۰۷ در شهر کرکوک همه پرسی برگزار می شود تا سرنوشت اداره اين شهر نفت خيز توسط حکومت کردها تعيين شود .


نگرانی بارزانی


ترکيه معتقد است دستيابی کردها به شهر کرکوک باعث تقويت حکومت آنها و در نهايت ايجاد يک کشور مستقل کرد در شمال عراق خواهد شد.


مطبوعات ترکيه نامه مسرور بارزانی ، رييس تشکيلات امنيتی حکومت منطقه ای کردستان عراق ، خطاب به دولت آمريکا را منتشر کرده اند .


روزنامه های ترکیه نا مه آقای بارزانی به واشینگتن را به بيم کردها از نگرانی های ترکيه تلقی کرده و نوشته اند ترکيه هرگز حکومت مستقل کرد را تحمل نخواهد کرد .


مسرور بارزانی ، گزارش بيکر - هميلتون درباره عراق را نادرست توصيف کرده و نوشته است: توصيه های گزارش گروه مطالعاتی عراق هيچ يک از مشکلات عراق را حل نخواهد کرد.


آقای بارزانی از تهيه کنندگان این گزارش انتقاد کر ده و گفته اند چرا در جريان تهيه گزارش به شمال عراق نرفته اند .


مسرور بارزانی گفته آمريکا دوستان و دشمنان خود را به خوبی تشخيص نمی دهد و قصد دارد برای ايجاد ثبات در عراق با دشمنان کردها و کشورهايی وارد مذاکره شود که خود بخشی از ناآرامی در عراق هستند

مسرور بارزانی همچنین گفته آمريکا دوستان و دشمنان خود را به خوبی تشخيص نمی دهد و در شرايطی که حتی يک سرباز آمريکايی تاکنون در مناطق تحت حاکميت کردها کشته نشده، واشینگتن قصد دارد برای ايجاد ثبات در عراق با دشمنان کردها و کشورهايی وارد مذاکره شود که خود بخشی از ناآرامی در عراق هستند.


این اشاره غیرمستقیم به سوریه و ایران است که در گزارش بیکر- همیلتون از آمریکا خواسته شده برای حفظ امنیت عراق با این دو کشور گفت و گو کند.


مسرور بارزانی فرزند مسعود بارزانی است که رهبر تشکیلات کرد شمال عراق است.


XS
SM
MD
LG