لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۱

راه اندازی نخستين کافی نت در ترکمنستان


استفاده از اینترنت برای نخستین بار مجاز دانسته شده، هرچند قیمت استفاده از آن بالاست و دسترسی به همه سایت ها نیز وجود ندارد.
استفاده از اینترنت برای نخستین بار مجاز دانسته شده، هرچند قیمت استفاده از آن بالاست و دسترسی به همه سایت ها نیز وجود ندارد.

با اجازه رييس جمهور جديد ترکمنستان، برای نخستين بار در اين کشور استفاده از اينترنت، قانونی اعلام شد و روز جمعه، دو کافی نت در عشق آباد راه اندازی شد.


صفرمراد نيازف، رييس جمهور سابق ترکمنستان، اينترنت را جزو خطوط قرمز اعلام کرده بود و استفاده از اينترنت در ترکمنستان در زمان حکومت نيازاف، ممنوع بود.


قربانعلی بردی محمد اف، رييس جمهور جديد ترکمنستان، که از چهارشنبه گذشته، به طور رسمی سوگند ياد کرده و رياست جمهوری را به دست گرفته، در نخستين دستور خود اجازه داد دو کافی نت در پايتخت ترکمنستان راه اندازی شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از عشق آباد، در ساعات نخستين باز شدن اين دو کافی نت، هنوز هجوم مردمی برای ورود به اين مکان ها گزارش نشده است.


در زمان رياست جمهوری آقای نيازاف، کافی نت و اشتراک اينترنت ممنوع بود و مجله ها و روزنامه های خارجی نيز اجازه ورود به ترکمنستان نداشتند

صفرمراد نيازاف، که تنها رييس جمهور تر کمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی بود، ماه دسامبر گذشته، آذر ماه گذشته، پس از ۱۵ سال در دست داشتن قدرت درگذشت.


در زمان رياست جمهوری آقای نيازاف، کافی نت و اشتراک اينترنت ممنوع بود و مجله ها و روزنامه های خارجی نيز اجازه ورود به ترکمنستان نداشتند.


اين محدوديت ها هنوز هم ديده می شود و سايت های مخالف سياست های دولت فيلتر شده اند و اجازه دسترسی آنها برای همه وجود ندارد.


يکی از کارمندان کافی نت که تازه باز شده گفته که در روز اول بازديد کننده های زيادی نداشته اند که به احتمال زياد، به خاطر اين بوده که تبليغات زيادی هم در اين زمينه نشده است.


يکی از اين کافی نت ها به پنج کامپيوتر مجهز است و قيمت استفاده از اينترنت، برای هر ۱۲ دقيقه، يک دلار آمريکا است.


درآمد متوسط ماهانه برای مردم در عشق آباد، ۵۰ دلار در ماه است که با اين حساب، استفاده از اينترنت، برای بسیاری از مردم ممکن نخواهد بود.


در سال گذشته، درصد استفاده از اينترنت در ميان جمعيت پنج ميليون نفری ترکمنستان، ۷۳ دهم درصد بوده است.


قربانعلی بردی محمداف، در انتخابات به پيروزی رسيد هر چند تمامی کانديداهايی که در انتخابات شرکت کرده بودند، فقط از يک حزب انتخاب شده بودند.


يکی از مقامات رسمی اعلام کرد به زودی کافی نت های دیگری نيز در ترکمنستان باز می شوند تا استفاده از اينترنت برای شهروندان، آسان تر باشد.


XS
SM
MD
LG