لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

بریتانیا به حضور نظامی خود در عراق پایان داد


شماری از نیروهای نظامی زبده عراق در آموزشگاه های نظامی بریتانیا در ولز آموزش می بینند
شماری از نیروهای نظامی زبده عراق در آموزشگاه های نظامی بریتانیا در ولز آموزش می بینند
بریتانیا روز یکشنبه به حضور نظامی هشت ساله خود در عراق پايان داد و آخرین نیروهای خود در این کشور پایان داد. طبق آخرين توافق‌ها، فقط ۱۰۰ نيروی نظامی بریتانیایی برای آموزش نيروهای دريايی عراق در اين کشور باقی مانده بودند.

نيروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمريکا، هشت سال پيش برای سرنگونی صدام حسين وارد عراق شدند و پس از فراز و نشيب های امنيتی و نظامی زياد، به تدريج کنترل نظامی را به نيروهای عراقی سپردند.

بيشتر نيروهای نظامی بريتانيايی دو سال پيش از عراق خارج شده بودند و از شهر بصره در جنوب عراق بيرون رفته بودند. به گزارش رويترز، آخرين نيروهای بريتانيايی که ۸۱ سرباز نيروی دريايی بريتانيا بودند، امور کنترل و گشتزنی بندر «ام القصر» در آب های خليج فارس را به نيروهای عراقی سپرده و از منطقه خارج شدند.

ژنرال «مکس مارينر» فرماندهی نيروهای نظامی بريتانيايی در عراق در بيانيه ای به دستاوردهای گسترده نظامی و امنيتی بريتانيا در جنوب عراق اشاره کرده و گفت: «با توجه به گسترش اقتصادی و اجتماعی در جنوب عراق، به همان اندازه امنيت نظامی بهتر شده که همه در کل، زندگی مردم را بهتر کرده است.»

وی همچنين افزود:«نيروهای عراقی آمادگی کامل برای به عهده گرفتن مسئوليت دارند و می توان ثبات امنيتی را که توسط نيروهای بريتانيايی به دست آمده را به آن ها سپرد.»

در جريان حضور هشت ساله نظامی در عراق، نيروهای بريتانيايی ۱۷۹ کشته دادند. بريتانيا در حالی آخرين نيروهای نظامی خود را از عراق خارج می کند که پرونده حضور نظامی بريتانيا در عراق هنوز در اين کشور بسته نشده و کميته تحقيق عمليات نظامی عراق مشغول بررسی آن است.

آن زمان اعلام شد «صدام حسين به سلاح های کشتار جمعی دست يافته» و از اين رو بايد وارد عمل شد. آمريکا و بريتانيا بر همين اساس ائتلافی برای حضور نظامی در عراق تشکيل دادند.

در حال حاضر شمار اندکی از نيروهای نظامی بريتانيا در عراق حضور دارند که در سفارت بريتانيا در بغداد کار می کنند. ۴۴ تن از پرسنل نظامی بريتانيا هم در آکادمی آموزش و تعليم نظاميان ناتو در عراق حضور دارند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در همين حال اعلام کرد دريانوردان آمريکايی تا پايان سال جاری ميلادی، برای تعليم نيروهای عراقی حضور خواهند داشت.

در بيستم مارس سال ۲۰۰۳، نيروهای نظامی بريتانيايی و آمريکايی از مرز کويت به عراق حمله کردند. بريتانيا با ۴۶ هزار نيروی نظامی وارد عراق شد.
XS
SM
MD
LG