لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

«معمر قذافی به نسل کشی و جنايت جنگی متهم شد»


تظاهرکنندگان لیبی در شهر بنغازی
تظاهرکنندگان لیبی در شهر بنغازی
معاون سفير ليبی در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ضمن درخواست برکناری معمر قذافی، رهبر ليبی، او را به نسل کشی متهم کرده و اعلام کرد بايد در دادگاه جنايات جنگی محاکمه شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابراهيم دباشی، معاون سفير ليبی در سازمان ملل در گفت و گو با شبکه تلويزيونی سی ان ان و ديگر رسانه های خارجی در نيويورک گفت: «بايد او (قذافی) در اولين فرصت از قدرت کنار برود و بايد کشتار مردم ليبی را متوقف کند.»

وی افزود: «مردم ليبی به اندازه کافی و برای ۴۲ سال صبوری نشان داده اند و قذافی نه تنها بايد از قدرت کنار رود که بايد در نخستين فرصت ممکن کشور را ترک کند.»

ادامه اعتراضات عليه حکومت معمر قذافی در لیبی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:20 0:00


معاون سفير ليبی در سازمان ملل در گفت وگو با شبکه تلويزيونی بی بی سی گفت: «سرهنگ قذافی به پايان راه رسيده و در همين چند روز آينده يا خود از قدرت کنار می رود و يا مردم از شر او خلاص خواهند شد.»

وی افزود: «بهترين سناريو اين است که او به دادگاه کشانده شده و به دليل جرائمی که ظرف ۴۲ سال گذشته مرتکب شده، محاکمه شود. نسل کشی های زندان ابوسليم و ديگر ناپديد شدن ها و کشتارها و مسائلی که او (قذافی) مرتکب شده بايد در دادگاه مشخص شود.»

آقای دباشی به نيويورک تايمز گفت که دفتر نمايندگی ليبی در سازمان ملل، در نامه ای رسمی خطاب به معمر قذافی از او خواسته که از قدرت کنار رود.

خبرگزاری فرانسه نوشته هنوز مشخص نيست عبدالرحمان شلغم، سفير ليبی در سازمان ملل هم جزو ناراضيان باشد. ابراهيم دباشی گفته که از ديدگاه سفير مطلع نيست و از روز جمعه گذشته به بعد از او خبر ندارد.

وی همچنين از ديگر کشورهای جهان خواسته اجازه ورود به معمر قذافی ندهند و مراقب پول هايی که به همراه خواهد داشت، باشند.

ابراهيم دباشی گفت: «پس از اعلام جنگی که پسر قذافی عليه شهروندان ليبی نشان داده، امکان هرگونه سکوت از دست ما گرفته شده و بايد به مردم پيوسته و صدای اعتراض خود را به گوش جهانيان برسانيم.»

آدم تربح، معاون سوم نمايندگی ليبی در سازمان ملل هم در گفت وگو با روزنامه لس آنجلس تايمز گفته که تمامی ديپلمات های دفتر نمايندگی اين تصميم را به طور اجماعی گرفتند چرا که نظام به شکل وحشيانه ای به جان شهروندان کشورش افتاده است.

وی گفته است: «ما می دانيم که اين اقدام ما، خانواده و همسران و فرزندان ما که در ليبی هستند را به خطر می اندازد ولی آن ها همين الان هم در خطر به سر می برند.»

حملات هوایی به تظاهر کنندگان


سيف الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی رهبر ليبی با «تروريست» خواندن تظاهرکنندگان در ليبی، تهديد کرده که «تا آخرين گلوله» در مقابل معترضان ايستادگی خواهد کرد.

نيروهای نظامی ليبی در روز دوشنبه حمله های سنگينی عليه شهروندان اين کشور انجام دادند. پزشک يکی از بيمارستان ها گفته که يکی از معترضان هدف شليک مستقيم گلوله آر پی جی (سلاح ضد تانک) قرار گرفته و از بالا تنه نابود شده است.

همچنين روز دوشنبه به هواپيماهای جنگنده نظامی دستور داده شد مردم غيرنظامی را هدف حمله قرار دهند. الجزيره به نقل از شاهدان عينی گزارش داد که چند نقطه از حومه شهر طرابلس مورد حمله قرار گرفته است و مردم غيرنظامی کشته و زخمی شده اند.

دو سرهنگ نيروی هوايی ارتش ليبی، هواپيمای جنگنده خود را به مالت انتقال داده و اعلام کردند به دليل اين که حاضر نيستند عليه مردم کشور خود شليک کنند، از کشور خارج شده و تقاضای پناهندگی کرده اند.

تلويزيون دولتی ليبی گزارش هايی از درگيری ها پخش کرده و با «تروريست» خواندن معترضان، اعلام می کند که «نبرد با تروريست ها» ادامه دارد. هنوز آمار دقيق تلفات جانی در ليبی اعلام نشده است.

روحانی سنی: ارتش قذافی را ترور کند

يوسف القرضاوی، روحانی عالی رتبه سنی در ليبی روز دوشنبه از ارتش ليبی خواسته آن هايی که به معمر قذافی دسترسی دارند، او را هدف قرار داده و «کشور را از دست او خلاص کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيخ قرضاوی ۸۵ ساله که زاده مصر است و معمولا در قطر زندگی می کند، در گفت وگو با شبکه تلويزيونی عرب زبان الجزيره از سفيران ليبی در ديگر سراسر جهان خواست تا از حکومت قذافی فاصله بگيرند و خود را «از اين نظام دور کنند.»

گزارش ها حاکی است طی موج جديد خشونت ها در ليبی، تلفات مردمی به ۴۰۰ تن برسد. آمريکا و اتحاديه اروپا از شهروندان خود خواسته اند ليبی را ترک کنند.

شاهدان عينی و شهروندان اروپايی که در آخرين پرواز از ليبی راهی ايتاليا شده اند، از اوضاع وخيم و خشونت های مردمی گفته اند. به گزارش رويترز، شماری از شاهدان گفته اند ظرف ۲۴ ساعت گذشته اوضاع به شدت بحرانی شده و نيروهای نظامی به شکل خشنی مردم را به طور مستقيم هدف گلوله قرار می دهند.

نيروهای نظامی مصر در بيانيه ای اعلام کردند در مرز مشترک مصر و ليبی، نيروهای طرف مقابل (ليبی) مرز را ترک کرده و جای خود را به يک کميته مردمی داده است که مشخص نيست طرفدار حکومت است و يا از طرف مردم داوطلب تشکيل شده است.

نيروهای مصری مرز با ليبی را باز کرده و بيمارستان و اردوگاه های امدادی در مرز مستقر کرده اند.

پيشتر گفته شده بود معمر قذافی در راه سفر به ونزوئلا است ولی مقامات دولتی در کاراکاس اين مطلب را تکذيب کرده و گفته اند آقای قذافی هنوز در ليبی است و کشور را ترک نکرده است.

محکومیت جهانی خشونت در لیبی

رهبران جهان و شخصيت های سياسی، خشونت های ليبی را محکوم کرده اند. بان گی مون دبيرکل سازمان ملل خواستار توقف اين خشونت ها شده و نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه سرکوب شديد مردم را به شدت محکوم کرده است. دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو هم خواستار توقف اين حملات عليه شهروندان ليبی شده است.

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم خواستار توقف درگيری ها و شروع گفت وگوها برای حل بحران سياسی و اجتماعی در ليبی شده است.
آخرين گزارش ها حاکی است تانک های نظامی در خيابان ها مستقر شده و تهديد کرده اند عليه معترضان وارد عمل خواهند شد.

شاهدان عينی در گفت و گو با خبرگزاری رويترز گفته اند شاهد «قتل عام» مردم هستند و در برخی نواحی، نظاميان زنان و مردان غيرنظامی را هدف حمله قرار داده و به کشتار معترضان دست زده اند.
XS
SM
MD
LG