لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

سازمان ملل: پنج هزار پناهنده فلسطینی در حال فرار از لاذقیه هستند


شهر لاذقیه
شهر لاذقیه
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد طی گزارشی اعلام کرد در پی حملات سنگین زمینی و هوایی نیروهای نظامی و امنیتی سوریه به بندر لاذقیه، بیش از پنج هزار پناهنده فلسطینی که در این منطقه سکونت داده شده بودند، در حال فرار برای نجات جان خود هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل در بیانیه ای روز دوشنبه اعلام کرد سوریه میزبان حدود ۱۰ هزار پناهنده فلسطینی است که در این میان نیمی از آنان به دلیل خطر جانی ناشی از حملات سنگین نیروهای سوریه در حال فرار از منطقه هستند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد چهار تن از پناهندگان فلسطینی کشته شده اند و از دولت سوریه خواست اجازه دهد نیروهای کمک رسانی بتوانند راهی اردوگاه پناهندگان فلسطینی شوند.

همچنین رویترز گزارش داد روز دوشنبه دمشق، پایتخت سوریه هم صحنه تظاهرات بوده که با سرکوب شدید نیروهای نظامی و امنیتی روبرو شده است.

ترکیه بار دیگر به دمشق هشدار داده که در اولین فرصت، عملیات نظامی علیه شهروندان سوریه را متوقف کند.

کریستوفر گونس، سخنگوی آژانس فعالیت های پناهندگان سازمان ملل در خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفت: «در ناحیه الرمل در لاذقیه پناهندگان فلسطینی در حالی گیر افتاده اند که تمامی مناطق اطراف آن ها تخلیه شده و مردم از آن جا گریخته اند.»

وی همچنین خبر داد دولت دمشق به پناهندگان فلسطینی دستور داده اردوگاه پناهندگان را ترک کنند و افزود: «شرایط در اردوگاه هشدار دهنده گزارش شده ولی دولت بشار اسد اجازه هیچ گونه دسترسی به ما نمی دهد تا حداقل بدانیم وضعیت در چه حالی است.»

آتشبار سنگين روی شهر لاذقيه
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00


آتشبار سنگين روی شهر لاذقيه که از شنبه شروع شده هنوز ادامه دارد. يک شاهد عينی روز دوشنبه با نام مستعار به خبرگزاری رويترز گفت: «ماموران نظامی هر جنبنده ای که می بينند، به رگبار می بندند و نيروهای دريايی هم از راه دور به مناطق تجمع احتمالی مردم شليک می کنند.»

لاذقيه پس از حماه و ديرالزور چندمين شهری است که به تسخير نيروهای نظامی و امنيتی بشار اسد درآمده و دستگيری و کشتار معترضان در اين شهر ادامه دارد. به گفته شاهدان عينی و ساکنان لاذقيه، تانک های نظامی در هر گونه محل احتمالی تجمع مردم جمع شده و هرکسی که قصد عبور و مرور داشته باشد توسط ماموران دستگير می شود.

به گفته شاهدان عينی که طی گفت وگوی تلفنی با خبرنگاران رويترز صحبت کرده اند، محله های «الرمل الفلسطينی» (که ميزبان حضور پناهندگان فلسطينی است)، «صليبه»، «الاشرفيه» و «القنينه» زير حمله و آتشبار سنگين نيروهای ارتش است.

شاهدان عينی همچنين می گويند: «مردم و ساکنان می خواهند از منطقه درگيری فرار کنند ولی تمامی راه ها به خارج از لاذقيه بسته است و شهر در محاصره است. بهترين راه برای فرار از حمله مسلحانه، انتقال از محله ای به محله ديگر درون شهر است که آن هم با خطر و تلفات زيادی همراه شده است.»

يکی از گروه های مخالف بشار اسد در لاذقيه اعلام کرد سه تن در روز دوشنبه توسط نيروهای بشار اسد کشته شده اند که شمار کشته های سه روز گذشته در اين شهر را به ۳۱ تن رسانده است. به گزارش رويترز، در ميان کشته شدگان، جنازه يک دختر دو ساله هم ديده شده است.

همچنين گزارش شده که جمعيت تظاهرکنندگان در گوشه و کنار شهر هنوز جمع می شوند و خواهان خروج نيروهای نظامی از لاذقيه هستند.

خبرگزاری های دولتی سوريه در گزارش های خود حمله نظامی سنگين به لاذقيه را تاييد کرده و می گويند «برای خنثی کردن گروهک های تروريستی به اين شهر رفته اند و تا کنون دو سرباز پليس در اين درگيری ها کشته شده اند.»

لاذقيه بر خلاف ديگر شهرهای سوريه که اکثريت سنی نشين دارد، ميزبان اکثريت علويان است که از همان خاندان بشار اسد به شمار می آيند. حافظ اسد در زمان گرفتن قدرت به علويان پيام داد که از کوهستان ها خارج شده و در ازای دريافت زمين ارزان، در لاذقيه سکونت اختيار کنند.

به گزارش رويترز، بندر لاذقيه همچنين از شاهراه های اقتصادی اصلی برای حاکميت بشار اسد است و جمال اسد، عموی بشار اسد حاکميت اين بندر را در اختيار دارد و اعضای خاندان اسد و نزديکان آن ها، به نوعی همه کاره بندر هستند.

گروه های مدافع حقوق بشر سوريه همچنين می گويند نيروهای بشار اسد روز دوشنبه به نزديکی شهر حمص حمله کرده و شماری از معترضان را دستگير کرده اند که شمار دستگيرشدگان را به ۱۲ هزار تن رسانده است.

اوسکار فرناندز تارانکو، معاون سياسی دبيرکل سازمان ملل در نيويورک هفته پيش در گزارشی اعلام کرد طبق آمار مستند وثبت شده، در جريان درگيری ها در سوريه در ماه جولای ۱۸۸ تن و تا تاريخ هشتم اوت (ماه جاری ميلادی) ۸۷ تن کشته شده اند. وی گفته شمار کشته شدگان غيرنظامی و شهروندان سوريه در جريان درگيری ها از ماه مارس تاکنون، از دو هزار تن فراتر رفته است.
XS
SM
MD
LG