لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۸

درخواست دبيرکل سازمان ملل از جامعه جهانی برای توقف کشتار در سوریه


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از قدرت های جهانی خواست «به نام انسانيت و بشريت» دست به اقدام زده و کشتار مخالفان و معترضان در سوريه را متوقف کنند. يک مقام رسمی دولت آمريکا هم موقعيت حاکمان سوريه را «گام های آخر يک مرد مرده» توصيف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان گی مون روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در نيويورک به خبرنگاران گفت: «آخرين گزارش ها که روز چهارشنبه از سوريه تاييد شده، حاکی است مردم غيرنظامی و شهروندان سوريه هدف گلوله قرار گرفته اند، برق و آب روی مردم در برخی شهرها و مناطق بسته شده و ريختن به خانه ها و دستگيری های گسترده هنوز ادامه دارد.»

بان گی مون گفت گزارش کامل و به روز شده ای از وضعيت نقض حقوق بشر و کشتار مردم غيرنظامی به اعضای شورای امنيت سازمان ملل فرستاده و از اين شورا خواسته جرائمی که به احتمال زياد آن را می توان جنايت عليه بشريت ناميد را محکوم کرده و برای جلوگيری از آن کاری انجام دهند.

فعالان سوری گفتند روز چهارشنبه در جريان درگيری ها، ۲۱ تن کشته شدند که ۱۱ تن در حمص در شمال سوريه روی داده است.

«فردريک هاف»، رابط ويژه وزارت خارجه آمريکا در امور خاورميانه نیز گفت: «بروز تغيير سوريه ديگر اجتباب ناپذير است و اتفاقی است که از آن نمی توان فرار کرد.»

فردريک هاف خطاب به کشورهای شورای امنيت گفت: «ديگر در مرحله ای نيستيم که بخواهيم محاسبات سياسی انجام دهيم و درست نيست که مردم بيگناه سوريه، بهای محاسبات سياسی ديگر قدرت ها را بپردازند.»

روسيه، هند و چين مخالف هرگونه اعمال فشار شورای امنيت سازمان ملل بر سوريه هستند و پيشتر جلوی تصويب قطعنامه فشار بر سوريه را گرفته و مسکو آن را وتو کرد.

آقای هاف گفت: «روسيه بايد بداند که ديگر حمايت از نظام و حاکميت بشار اسد به نفع اين کشور نيست و حمايت از سرکوب و فاجعه کشتار انسانی هم سودی برای مسکو ندارد چرا که ديگر نظام دمشق در سرازيری قرار گرفته و وقوع تغيير در اين کشور قطعی است.»

وی گفت: «به نظر ما کار نظام حاکم در سوريه تمام شده و مثل مرده ای است که گام های آخر را دارد برمی دارد.»

افزايش حمايت ايران از حاکميت دمشق

خبرگزاری دولتی سوريه، سانا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد ايران ماليات واردات برای سوريه را تا سقف ۶۰ درصد کاهش داده است. مقامات اقتصادی ايران و سوريه در دو روز گذشته در دمشق جلساتی برای همکاری بيشتر برگزار کرده بودند.

مجلس شورای اسلامی ايران هم روز سه شنبه لايحه ای برای تجارت آزاد با سوريه تصويب کرد تا حمايت خود از نظام حکومتی بشار اسد را نشان دهد.

شورای ملی سوريه که اصلی ترين تشکيلات مخالفان دولت بشار اسد است در بيانيه ای اعلام کرد روش های ديگری برای حمايت از مردم و غيرنظاميان را بررسی کرده و به همين منظور از روز جمعه اين هفته، جلسه ای سه روزه در تونس برگزار خواهد کرد.

ناوی پيلای، کميسر حقوق بشر سازمان ملل در آخرين گزارش خود گفته بود آمار تلفات و کشته ها در سوريه از مرز پنج هزار تن گذشته است. خانم پيلای گفت فقط ۳۰۰ کودک در جريان اين سرکوب ها کشته شدند. وی درخواست کرد پرونده کشتارها در سوريه، به دادگاه کيفری بين المللی ارجاع شود.

اتحاديه عرب درخواست جلسه اضطراری کرده و از تمامی ۲۲ کشور عضو خواسته وزيران خارجه خود را راهی اين جلسه در قاهره کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات غربی گفته اند منتظر نتيجه جلسه اتحاديه عرب می مانند تا اقدامات بعدی را دنبال کنند.
XS
SM
MD
LG