لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

احمد شهید: ایران به جای تکذیب و بستن درها، گفت وگو و همکاری کند


احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در دیدار با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در دیدار با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری خطاب به حاکمیت ایران گفت به جای بستن درها و رد کردن موارد مطرح شده و تکذیب و خودداری از همکاری، درها را باز کرده و گفت وگو کنند تا بتوان به تمامی نکات مورد نگرانی پرداخت و آنها را حل کرد.

به گزارش مرکز اخبار دفتر سازمان ملل در نیویورک، آقای شهید در پاسخ به واکنش هایی که مقامات جمهوری اسلامی به گزارش او نشان داده اند گفت: «من امیدوارم مقامات ایران بدانند که با گفت وگو و همکاری می شود به مسائل رسیدگی کرد و بار دیگر از آن ها می خواهم روند همکاری را پیش بگیرند.»

احمد شهید گفت: «من باور دارم که می توانیم با ایران گفت وگوی سازنده ای داشته باشیم به ویژه که نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد که حاضر است برای بهبود وضعیت حقوق بشر تلاش کند.»

صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه ايران، روز چهارشنبه از گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران، درباره نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و اين گزارش را « سخيف، ناصحيح و غير مستند» خواند.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران، متن کامل گزارش مقطعی خود در مورد نقض حقوق بشر در ايران را روز چهارشنبه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده و به موارد نقض حقوق بشر اشاره کرد.

صادق لاريجانی از اين که گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد «بی طرفی» را رعايت نکرده و تنها موضع مخالفان و منتقدين نظام جمهوری اسلامی را بيان کرده، به شدت انتقاد کرده است.

از احمد شهید پرسیده شد که چرا فکر می کند با این رفتار ایران، مقامات تهران باید به همکاری با او بپردازند و یا این که ایران در قبال همکاری، چه پاداشی می گیرد. وی در پاسخ گفت: «ایران مایل به انزوا نیست و همین قدر که حضور خود در نهادهای بین المللی را حفظ می کند، نشان می دهد که برای ایران مهم است که تصویر و چهره خوبی از خود نشان دهد. به همین دلیل به مقامات تهران پیشنهاد می کنم با سفر من به ایران موافقت کرده و در تهیه گزارش بعدی گفت وگو و همکاری کنند.»

احمد شهید در گزارش خود با برشمردن گزارش‌های مختلف نقض حقوق بشر در ايران، بار ديگر از جمهوری اسلامی ايران خواسته به او اجازه سفر به ايران داده شود «تا با گفت‌وگو با مقامات بتواند در مورد صحت‌وسقم اظهارات مطرح شده نقض حقوق بشر صحبت و آنان را يا تأييد کند و يا پايان دهد.»

صادق لاریجانی، رييس قوه قضاييه ايران گفته بود: «از جمله موارد مهم کاستی‌های اين گزارش و بلکه سخافت آن، اين که اين گزارشگر تقريباً تمام دعاوی معارضين و معاندان نظام را مطرح کرده، در حالی که گزارشگر ويژه وقتی به سراغ تهيه گزارش می‌رود، بيش و پيش از هر مسئله‌ای بايد بی‌طرفی خود را حفظ کند نه اين که ادعاهای يک طرف را که معارض نظام هستند بشنود و آنها را تکرار کند.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تاکید کرد: «اگر مقامات ایران همکاری کنند مسائل را می توان راستی آزمایی کرده وحل کرد ولی اگر روند همکاری پیش نگیرند، این جلوی وظایف من را نمی گیرد و من کماکان موارد گزارش خود را دنبال خواهم کرد.»

احمد شهید گفت: «از تمامی حوزه اختیارات خود استفاده کرده و با تمامی نهادهای غیردولتی و افراد آگاه و مطلع گفت وگو می کنم مانند کاری که تا الان انجام داده ام. وظیفه ما رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران است.»

در گزارش آقای شهيد، نسبت به رفتار با فعالان جامعه مدنی، فعالان سياسی، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجويی، هنرمندان، وکلا و فعالان محيط زيست ابراز نگرانی شده و موارد زيادی از گزارش‌های مرتبط با اين موارد نيز ذکر شده‌است. «استفاده از مبالغ غيرمعقول وثيقه، فقدان استقلال قضات» و پايمال شدن حقوق زنان در قانون جمهوری اسلامی از ديگر موارد مورد اشاره در اين گزارش است.

افزايش چشم‌گير در تعداد اعدام‌های ثبت‌شده در ايران، تبعيض عليه اقليت‌های قومی و مذهبی، احکام «اختياری و مستبدانه» زندان برای روزنامه‌نگاران، و محروم کردن دانشجويان زندانی از دريافت خدمات درمانی از جمله موارد ديگر ذکر شده در اين گزارش است.

در بخش‌های مختلف اين گزارش نام و شرح وضعيت شمار زيادی از قربانيان سرکوب و فشار در ايران فهرست شده‌است و منبع گزارش‌های رسيده در مورد آنها نيز قيد شده‌است.

احمد شهید روز پنجشنبه گفت: «باور من این است که مقامات ایران می خواهند چهره بهتری از خود نشان دهند و به صلاح آن هاست این تردیدها را برطرف کنند و همین بهترین تشویق برای آن هاست که روند همکاری پیش بگیرند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهارم فروردین ماه امسال، ۲۴ مارس، به پیشنهاد ایالات متحده، عنوان گزارشگر ویژه‌ای را در امور حقوق بشر در ایران تعیین کرد اما جمهوری اسلامی که به نقض گسترده حقوق بشر متهم است با سفر این گزارشگر به ایران مخالفت می‌کند.
XS
SM
MD
LG