لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

استقبال آمریکا از ارائه پیش نویس قطعنامه درباره«توطئه ترور» سفیر عربستان


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه از درخواست عربستان سعودی برای طرح پرونده موسوم به توطئه ترور سفیر این کشور در واشینگتن در مجمع عمومی سازمان ملل، استقبال کرد. عربستان سعودی هم اعلام کرد طرح محکومیت طرح موسوم به «توطئه ترور »را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده و آن را به رای خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد: «پیش نویسی با عنوان حمله تروریستی علیه افرادی که مصونیت بین المللی دارند آماده کرده و از کشورهای عضو مجمع عمومی خواهد خواست به آن رای دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این تصمیم عربستان سعودی، درخواست از تمامی کشورهای جهان برای محکوم کردن عملیات تروریستی است و واشینگتن از این طرح استقبال می کند.

دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل همچنین از تمامی کشورهای جهان خواسته «توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن را محکوم کنند و همه کشورهای جهان هرنوع تروریسم را مورد محکومیت قرار دهند.»

ایالات متحده، ایران را متهم کرده که دو شهروندش قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته است.

با این حال عربستان سعودی روز شنبه، ۲۳ مهرماه، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرده است تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعود در واشینگتن نامیده، قرار دهد.

این موضوع همزمان با آن بود که وزارت امور خارجه ایران با «تکذیب قاطع و شدید هرگونه ارتباط ایران» با این اتهام، «ادعاهای آمریکا علیه ایران» را فاقد «منطق حقوقی» دانست. پیش از این سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، تصریح کرده بود کشورش در قبال این توطئه «پاسخی حساب‌شده» خواهد داد.

مقام‌های قضايی و امنيتی آمريکا دو ايرانی را به نام‌های «منصور ارباب سير»، تبعه ايرانی- آمريکايی و «غلام شکوری»، عضو نيروی قدس سپاه پاسداران، متهم کردند که قصد داشته‌اند تا طرح ترور عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، و انفجار در سفارتخانه های اسرائيل و عربستان را به مرحله اجرا در آورند.

روزنامه الحیات، روز چهارشنبه در گزارشی خبر داد عربستان سعودی نیرویی ویژه برای حفاظت از مقامات دیپلماتیک خود در خاک دیگر کشورها و نیز حمایت از ماموران دیپلماتیک در خاک خود تشکیل داده است.

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل پیشتر در نامه‌ای به رییس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان، در مورد تبعات ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی با موضوع اتهام ترور سفیر عربستان در آمریکا، هشدار داده بود. با این حال، متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی آمریکا و عربستان در محکومیت آنچه توطئه ترور سفیر عربستان سعودی نامیده شده، در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش خود به اتهام توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، این اتهام را «مهمل و بی‌معنا» خوانده و گفته‌است که «این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت.»

تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران در هفته‌های اخیر با مطرح شدن اتهام طرح توطئه یادشده و هم‌چنین گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن از ابعاد «احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی «جدی» شده افزایش یافته‌است.
XS
SM
MD
LG