لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

نيروی هوايی آمريکا ۲۵ سايت خبری را مسدود کرد


سخنگوی نيروی هوايی آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد ۲۵ وبسايتی که مدارک و اسناد فاش شده در ويکی ليکس را منتشر کرده اند، مسدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ «ديو لاپن» سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون گفت نيروی هوايی با اين کار وبسايت های خبری چون سايت روزنامه نيويورک تايمز، روزنامه گاردين و هفته نامه اشپيگل که اسناد ويکی ليکس را چاپ کرده اند، بسته است.

وی گفت اين کار برای اين انجام شده که اين وبسايت ها، مدارک و اسناد طبقه بندی شده و محرمانه را منتشر کرده اند. اين تصميم لشکر ۲۴ نيروی هوايی گرفته شده که مسئوليت جنگ افزارها و امنيت سايبری را برعهده دارد.

سرهنگ ديو لاپن گفت که اين تصميمی است که نيروی هوايی گرفته و هنوز هيچ بخش ديگری از نيروهای نظامی، چنين دستوری صادر نگرفته و تصميمی برای بستن وبسايت ها نگرفته است. وی تاکيد کرد که اين تصميم، «نه از سوی وزارت دفاع بوده و نه در حوزه سياست های وزارت دفاع است.» به عبارتی به گفته او، دولت در آن هيچ نقشی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از تحليگران امور سايبری و امنيت اطلاعاتی، اين اقدام نيروی هوايی آمريکا را «واکنش بيش از حد و بی تاثير» خوانده اند.

روزنامه نيويورک تايمز در اعتراض به اين کار از سوی نيروی هوايی آمريکا نوشت: «جای تاسف است که پرسنل نيروی هوايی آمريکا از دسترسی به اطلاعاتی منع شده اند که همه در جهان به آن دسترسی دارند.»

از زمانی که ويکی ليکس اعلام کرد اسناد طبقه بندی شده و محرمانه نظامی و ديپلماتيک دولت آمريکا را فاش خواهد کرد، پنتاگون اعلام کرد به اقداماتی دست زده تا از هرگونه فاش شدن اسناد اداری جلوگيری کند و همچنين قوانين و مقررات برای انتقال اسناد محرمانه وضع خواهد کرد.

دولت باراک اوباما از تمامی کارمندان فدرال (دولت مرکزی) خواسته از خواندن و مطالعه اسنادی که ويکی ليکس منتشر کرده، خودداری کنند.

وب‌سايت ويکی‌ليکس، وب‌سايتی که برای انتشار مطالب افشا شده و نشت کرده از منابع مختلف بر پا شده، آخرين بار ۲۵۰ هزار صفحه از «اسناد محرمانه» ايالات متحده را منتشر کرد.

در اين اسناد مواردی چون «درخواست چند کشور عربی از آمريکا برای حمله به ايران»، «دريافت موشک‌های پيشرفته کره شمالی توسط ايران»، «نالايق و بی‌مسئوليت» ناميده شدن ، سيلويو برلوسکونی، نخست‌وزير ايتاليا و مسائلی از اين دست به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG