لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

درخواست آمریکا از دولت پاکستان برای مقابله با عناصر شبه نظامی اسلامگرا


حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان در عیادت از زخمی ها و مصدومان حادثه بمب گذاری روز سه شنبه در کابل
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان در عیادت از زخمی ها و مصدومان حادثه بمب گذاری روز سه شنبه در کابل
دولت ایالات متحده آمریکا از پاکستان خواست در راه مبارزه با شبه نظامیان اسلامگرایی که در افغانستان مرتکب کشتار و آزار مردم و غیرنظامیان می شوند، تلاش بیشتری کرده و با آن ها برخورد کند.

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه گفت حمله به عزاداران شیعه در مراسم تاسوعا و عاشورا، کار گروهی از شبه نظامیان پاکستانی به نام «لشکر جنگوی» است که مسئول خونریزی و کشتار شیعیان افغانستان هستند.در جریان این حمله که روز سه شنبه در افغانستان روی داد، ۵۵ تن در کابل و چهار تن در مزار شریف درپی انفجار، کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که پیام هیلاری کلینتون به مقامات پاکستانی در مورد همین گروه بوده و وزیر خارجه آمریکا از پاکستان خواسته در کنترل شبه نظامیان تندرو و اسلامگرا که در پاکستان فعال هستند، تلاش بیشتری نشان دهد.

آقای تونر گفت: «منظور وزیر خارجه آمریکا وقتی از پاکستان خواست با این گروه های تروریستی مقابله کند، دقیقا همین گروه بود. ما با خطری خیلی جدی و مهم روبرو هستیم و این کار و ادامه آن منوط به همکاری مستمر و دقیق میان افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای جامعه جهانی است.»

آقای تونر همچنین تایید کرد که در میان کشته شدگان انفجار در کابل، شهروندان آمریکایی غیرنظامی ولی مرتبط با دولت آمریکا هم جزو قربانیان بوده اند. وی از ارائه هرگونه جزییات بیشتر در این مورد خودداری کرد و گفت به دلیل درخواست خانواده برای اعلام نشدن جزییات، ما هم قادر به گفتن آن نیستیم.

یکی از انفجارهای روز سه شنبه، به صورت انتحاری و در دروازه ورودی «زیارتگاه ابوالفضل» در مرکز شهر کابل در حالی رخ داد که جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر برای برگزاری مراسم عاشورا در این مکان گرد آمده بودند.

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان هم روز چهارشنبه گفت از دولت پاکستان خواهد خواست تا در مورد گروه شبه نظامی موسوم به لشکر جنگوی اقدام موثری انجام دهد. آقای کرزی که از کنفرانس افغانستان در بن در کشور آلمان قرار بود راهی سفر دیگری شود، پس از حمله روز سه شنبه سفر خود را نیمه تمام گذاشته و به کابل بازگشت.

پس از این انفجار گروهی از مردان و زنان در محل گرد آمده و علیه سازمان القاعده و گروه طالبان شعار سر دادند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته‌است و گروه طالبان روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای این انفجارها را محکوم کرد و آنها را کار «دشمن مهاجم» دانست.

در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار نیروی نظامی بین‌المللی در افغانستان حضور دارند که این نیروها قصد دارند تا پایان سال ۲۰۱۴ با ترک افغانستان، کنترل امنیت این کشور را به نیروهای محلی واگذار کنند.
XS
SM
MD
LG