لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

«تحريم‌های شورای امنيت برنامه اتمی ايران را متوقف نمی‌کند»


ژنرال رونالد بورجیس، (راست) در جلسه‌ای در سنای آمریکا
ژنرال رونالد بورجیس، (راست) در جلسه‌ای در سنای آمریکا
آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمريکا در گزارشی گفته که تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل باعث توقف برنامه اتمی ايران و غنی‌سازی اورانيوم در استفاده نظامی، نشده و حتی سرعت آن را هم کم نکرده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، ژنرال رونالد بورجيس، رئيس آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمريکا گفته است: «تحريم‌ها نه تنها نتوانسته جلوی ساخت تأسيسات آب سنگين در ايران و نيز نصب سانتريفوژهای نسل جديد که قدرت غنی‌سازی در حد ساخت بمب اتمی دارند را بگيرد، که حتی سرعت آن را هم کم نکرده است.»

ژنرال بورجيس در بيانيه‌ای کتبی افزوده است: «ايران حدود ۹ هزار سانتريفوژ در تأسيسات نطنز نصب کرده که می‌تواند آن مقدار اورانيوم سه و نيم درصد غنی‌شده‌ای را که گفته می‌شود در اختيار دارد، بيشتر غنی کند.»

ژنرال بورجيس قرار است روز جمعه (فردا) در جلسه‌ای در کنگره آمريکا حاضر شده و گزارشی ۳۴ صفحه‌ای در مورد خطرهای متوجه آمريکا قرائت کند. گفته می‌شود بخشی از اين گزارش، به پرونده اتمی ايران اختصاص دارد.

در بيانيه ژنرال بورجيس، هيچ تخمينی از برنامه زمانی احتمالی ايران برای دستيابی به بمب اتمی، نيامده است.

جيمز کلپر، رئيس اطلاعات ملی آمريکا هم پيشتر در گزارشی گفته بود: «نمی‌توان گفت به سمت ساخت بمب اتمی می‌رود يا نه، ولی نحوه برنامه و پيشرفت آن به همين سمت است.»

آقای کلپر گفته است: «برنامه اتمی ايران بر اساس يک تحليل هزينه/فايده حرکت می‌کند و بر همين اساس، اين شانس به جامعه جهانی داده شده که بر همين اساس با ايران معامله کنند.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های اتمی خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، به غنی‌سازی اورانيوم ادامه داده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در آخرين جلسه خود به نگرانی از فقدان همکاری آژانس اشاره کرده است.

«حمله پیشگیرانه از سوی ایران نامحتمل است»

ژنرال بورجيس در ارزيابی خود گفته است: «به نظر نمی‌رسد ايران بخواهد از روی عمد و با قصد قبلی، آغازگر مناقشه باشد و يا اينکه حملات پيشگيرانه انجام دهد.»

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه پيش خود اعلام کرده بود که «ايران در حال حاضر ذخيره اورانيوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به حدود ۴۳ کيلوگرم رسانده است. مقدار اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده ايران در آخرين تخمين، حدود ۳۳ کيلوگرم بود.»

ژنرال بورجيس گفته که «ايران در مدل حمايت و دفاع از تأسيسات غنی‌سازی و اتمی، مدل روسيه و چين را دنبال می کنند و آن را زير زمين مخفی کرده‌اند.»

وی گفته است: «ايران برای محافظه از هرگونه تخريب و حمله، تاسيسات غنی‌سازی خود را هم در تقويت کرده و فناوری دفاع هوايی از اين تأسيسات را هم به روز کرده است.»

ژنرال بورجيس ادامه داده است: «ايران به ساخت و ساز تونل‌های زيرزمينی روی آورده که شيوه‌ای است که کشورهای متخاصم (با آمريکا) برای پنهان کردن مهم‌ترين مسائل امنيت ملی خود روی آورده‌اند. گسترش فناوری و تجهيزات غربی در امر تونل‌سازی باعث شده کشورها و گروه‌هايی که پيشتر توان آن را نداشتند، به اين شيوه روی آورند.»

نيروی هوايی ارتش آمريکا در حال توليد بمبی با وزن حدود ۱۴ هزار کيلوگرم است که توسط ماهواره هدايت می‌شود و توانايی نفوذ به انبارهای مخفی و سخت را دارد.

این بمب توسط آژانس کاهش خطر وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، توليد شده و پس از تأييد، آن را به نيروی هوايی داده است. اين بمب که توسط بمب‌افکن‌های (بی-۲) حمل می‌شود، بزرگترين سلاح متعارف در فهرست جنگ‌افزارهای آمريکا است.

ژنرال بورجيس گفته است: «تلاش‌های ايران برای دستيابی به فناوری دفاعی پيشرفته از روسيه شکست خورد چرا که ايران می‌خواست موشک‌های پدافندی (اس- ۳۰۰) را برای تقويت مراکز صنعتی و علاوه بر آن، تأسيسات اتمی تهيه کند که با امتناع روسيه روبه‌رو شد.»

ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده نيروهای مرکزی آمريکا در خاورميانه و شمال آفريقا و فرمانده نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان هم سال پيش گفته بود: «اگر ايران موشک‌های پدافندی را از روسيه دريافت می‌کرد، توان دفاعی‌اش به نحو قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رفت.»

قرارداد خريد سيستم دفاعی اس – ۳۰۰ در سال ۲۰۰۵ ميان تهران و مسکو امضا شد و بر اساس آن مسکو گفته بود دست کم پنج سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به ايران تحويل می‌دهد که اين وعده به دلايل مختلف بارها به تأخير افتاده است.

اواخر شهريورماه گذشته، ژنرال نيکلای مارکف، رييس ستاد نيروهای مسلح روسيه اعلام کرد که کشورش به دليل تحريم های شورای امنيت سازمان ملل تحويل اين سامانه دفاعی به ايران را به حال تعليق در آورده است.

همزمان دميتری مدوديف، رييس جمهور روسيه، روز ۲۲ سپتامبر با صدور فرمانی تحويل سامانه اس-۳۰۰ و ديگر جنگ‌ افزارها را به ايران ممنوع اعلام کرد.

«فعاليت‌های ضداسرائيلی»

ژنرال رونالد بورجيس همچنين افزوده است: «ايران بيشترين فعاليت‌های ضداسرائيلی در حوزه تامين مالی، هماهنگی و پيشتيبانی در منطقه انجام می‌دهد.»

وی افزوده است: «اسرائيل نگران تجهيزات پيشرفته‌ای است که ايران به طور فزاينده‌ای به حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطين می‌دهد. با اين کار، برتری نظامی اسرائيل در منطقه و سياست اقدامات پيشگيرانه را تضعيف می‌کند.»

اين ژنرال ارشد نظامی آمريکايی همچنين از پيشرفت ايران در ساخت موشک‌های بالستيک گفته و افزوده که با فرستادن ماهواره سيمرغ، مشخص می‌شود که ايران در ساخت موشک‌های بالستيکی ميان‌قاره‌ای، پيشرفت کرده است.
XS
SM
MD
LG