لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

آمریکا سفارت خود را در سوریه تعطیل کرد


تصویری از حمله نظامی تانک های دولت سوریه به شهر حمص
تصویری از حمله نظامی تانک های دولت سوریه به شهر حمص
آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد سفارت خود را در دمشق، پایتخت سوریه تعطیل می کند. روابط دو کشور در پی سرکوب های خشونت بار ۱۱ ماه گذشته نیروهای نظامی و دولتی سوریه علیه شهروندان غیرنظامی، دوران پر تنشی را سپری کرده و به پایین ترین حد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در حالی که نیروهای نظامی سوریه شهر حمص را هدف حمله های سنگین خود قرار دادند، همزمان نیروهای سفارت آمریکا به طور کامل خارج شده و هرگونه فعالیت کاری را متوقف کردند.

حملات سنگین نیروهای نظامی به حمص از روز یکشنبه و پس از وتوی قطعنامه توقف خشونت ها در سوریه توسط روسیه و چین، شروع شده است. قطعنامه یاد شده که با حمایت اتحادیه عرب و دولت های غربی نوشته شده بود، درخواست کرده بود هرگونه خشونت متوقف شده و دولتی با حضور مخالفان در سوریه تشکیل شود.

این گزارش حاکی است در سوریه هراس از اعمال حکومت بیشتر شده چرا که وقتی بشار اسد از حمایت کامل چین و روسیه برخوردار باشد، دیگر هیچ گونه واهمه ای از هرگونه فشار بین المللی نخواهد داشت. روسیه و چین تاکنون دو قطعنامه در مورد سوریه را در شورای امنیت وتو کرده اند.

به گزارش سازمان ملل، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن طی اعتراض ها در روسیه در ۱۱ ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی کشته شده اند.

باراک اوباما در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا گفت: «ما به طور موکد گفته و پیام داده ایم که بشار اسد باید از قدرت کنار برود. حالا هم مسئله این نیست که این کار صورت بگیرد یا نه، فقط زمان آن مطرح است (و این که چه زمانی وی از قدرت کنار می رود.)»

دولت آمریکا از زمان شروع سرکوب ها در سوریه از دولت دمشق خواسته به اعمال خشونت آمیز پایان دهد و فشارهای زیادی هم بر سوریه آورده است اما هرگونه اقدام نظامی را کنار گذاشته و گفته گزینه نظامی در دستور کار نیست.

به گزارش آسوشیتد پرس، وزارت خارجه آمریکا یک ماه پیش به دولت دمشق گفته بود با توجه به افزایش خودروهای بمب گذاری شده، محافظت از سفارت آمریکا را افزایش دهد در غیر این صورت ادامه کار و حفاظت از کارکنان سفارت مقدور نخواهد بود.

اين گزارش می گويد حملات سنگين نيروهای نظامی و امنيتی سوريه به شهر حمص ادامه دارد و برخی گزارش ها حاکی است در پی بمباران يک مرکز درمانی و حمله به مناطق مسکونی، دستکم ۲۳ تن در روز دوشنبه کشته شده اند. فعالان حقوق بشر سوريه گفته اند در جریان حملاتی ديگر علیه معترضان در سوریه در روز دوشنبه، ۱۰ تن کشته شده اند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه در قاهره به دولت دمشق هشدار داد دست از خشونت بردارد و گفت که به شدت نگران وضعیت استفاده از خشونت سنگین علیه مردم غیرنظامی است. اتحادیه عرب قصد داشت طرحی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه را از طریق شورای امنیت اجرا کند که با وتوی چین و روسیه، به جایی نرسید.

خبرگزاری ها و منابع خبری وابسته به دولت در سوریه اما روز دوشنبه در گزارش های خود گفته اند: «نیروهای دولتی حمص را به توپ و بمباران نبسته اند، اما گروهی از تروریست های مسلح هستند که به مردم و پلیس در گوشه و کنار شهر حمله می کنند.»

دولت سوریه اجازه دستیابی به خبرنگاران مستقل را نمی دهد، از این رو تایید اخباری که از این کشور منشتر می شود کاری دشوار است.

شهر حمص که از آن در میان معترضان سوریه به عنوان «پایتخت انقلاب سوریه» یاد می شود، در ۱۱ ماه گذشته صحنه اعتراض ها و حضور سنگین نظامی بوده و حتی بخش هایی از آن به کنترل شورشیان و معترضان مسلح درآمده است.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از وتوی قطعنامه سوریه هشدار داد: «چین و روسیه با این کار با این خطر روبرو هستند که به همان اندازه انزوای حکومت اسد، با انزوای بین المللی روبرو شوند.»

به گزارش رويترز، روز شنبه در پی حمله نيروهای دولتی سوريه، بيش از ۲۰۰ تن در شهر حمص کشته شدند. منابع خبری می گويند نيروهای سوريه از صبح زود روز دوشنبه حملات سنگين به حمص را از سرگرفته اند.
XS
SM
MD
LG