لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

«اعتراف شیخ محمد به طراحی حملات يازدهم سپتامبر»


این تنها عکس خالد شیخ محمد است که سه سال پیش از وی گرفته شده است.
این تنها عکس خالد شیخ محمد است که سه سال پیش از وی گرفته شده است.

خالد شيخ محمد، از متهمان دست داشتن درحملات يازدهم سپتامبر به نیویورک که در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بود، اعتراف کرد که این حملات را برنامه ریزی کرده است.


خالد شيخ محمد بر ارتباط خود با گروه القاعده اعتراف کرده و در دادگاه نظامی پنتاگون گفته است که « در ۳۱ حمله تروريستی نقش داشته و حمله يازدهم سپتامبر را راه اندازی کرده و در سال های دهه ۱۹۹۰ نیز در عمليات کشتار بسياری دست داشته است.»


به گزارش آسوشيتد پرس، در فهرست عمليات ويژه شيخ محمد، حملات يازدهم سپتامبر که در سال ۲۰۰۱ انجام شد و ۳۰۰۰ کشته به همراه داشت، تا عمليات تيراندازی در کويت که در آن يک سرباز آمريکايی کشته شد، به چشم می خورد.


خالد شيخ محمد، به طراحی يک سری از حملات هم اعتراف کرده که هيچ گاه عملی نشده است. ترور برای کشتن چند تن از روسای جمهور آمريکا از جمله اين نقشه ها بوده است که توسط نيروهای مبارزه ضد تروریسم کشورهای دیگر، کشف و خنثی شده است.


در متن اعتراف وی که توسط پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا منتشر شده، آمده است:«من مسوول تمامی عمليات يازدهم سپتامبر بودم.»


پنتاگون، گزارشی ۲۶ صفحه ای از متن اعترافات و روند دادرسی خالد شيخ محمد را شب چهارشنبه گذشته منتشر کرد ولی متن کامل اين گزارش، در اختيار رسانه ها قرار نگرفته است.


شيخ خالد محمد، پیشتر و پس از دستگیری خود، بيانيه ای منتشر و در آن به هدف خود در عملیات سازدهم سپتامبر اشاره کرد اما در ادامه گفته بود که «اسلام هيچ چراغ سبزی برای کشتن مردم بيگناه نداد و از کشتن انسان ها، پشيمان است.

آخرين تصويری که از شيخ خالد محمد منتشر شده، مربوط به زمانی است که در مارس ۲۰۰۳، دستگير شد او را مضطرب و با زيرپوشی سفيد نشان می دهد. از آن زمان، بيش از سه سال است که وی در بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا به سر می برد که توسط سيا اداره می شود.


شيخ خالد محمد، پیشتر و پس از دستگیری خود، بيانيه ای منتشر و در آن به هدف خود در عملیات سازدهم سپتامبر اشاره کرد اما در ادامه گفته بود که «اسلام هيچ چراغ سبزی برای کشتن مردم بيگناه نداد و از کشتن انسان ها، پشيمان است .»


گفته های وی، نشان می دهد که نقشه های القاعده در دهه ۱۹۹۰ چگونه شکست خورده است. اين گروه در سال ۱۹۹۳ در بمب گذاری مرکز تجارت جهانی دست داشته که در جریان آن انفجار شش نفر کشته شدند.


در آن زمان، شش نفر در ارتباط با اين حمله دستگير که پس از محاکمه به حبس ابد محکوم شدند.


خالد شیخ محمد اعتراف کرده که در بمب گذاری های بالی در اندونزی دست داشته است.

خالد شيخ محمد، اعتراف کرده که در سربريدن دانيل پرل، خبرنگار وال استريت ژورنال که در پاکستان مفقود شده بود، دست داشته است. دانيل پرل، در ژانويه ۲۰۰۲ و در پی تحقيق برای نوشتن گزارشی درباره مدارس تروريستی، ربوده شد.


شيخ محمد، مظنون اصلی مرگ دانيل پرل بود که سربريدن او روی نوار ويديو ثبت شده است.


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، سال گذشته خبر داده بود که خالد شيخ محمد و ۱۳ تن از همدستان وی از يکی از زندان های مخفی سيا خارج شده و به گوانتانامو منتقل شده اند.


اين ۱۴ نفر از مهم ترين زندانی هايی هستند که ایالات متحده از زمان حملات يازدهم سپتامبر، دستگير کرده است.


بازجويی اين افراد در دادگاه نظامی، از جمعه گذشته آغاز شد تا اتهام «سربازان دشمن» به آنها تفهيم شود.


اگر این اتهام که افراد دستگیر شده، سربازان دشمن بوده اند، تفهيم شود، آن زمان دادگاه می تواند بر اساس اين اتهام، محاکمه رسمی آنها را آغاز کند.


مقامات نظامی آمريکا، ورود هرگونه گزارشگر، خبرنگار و يا سازمان های مستقل حقوقی را به روند پرونده اين ۱۴ نفر ممنوع کرده اند. به گفته مقامات رسمی پنتاگون، اين کار برای محفوظ ماندن اطلاعات محرمانه است.


نمايندگان انجمن های حقوقی، در نامه ای سرگشاده، به برگزاری محرمانه جلسات تفهيم اتهام اعتراض کرده و برگزاری چنين دادرسی را «اشتباه قطعی» خوانده اند.


دستنوشته ای از خالد شيخ محمد منتشر شده که نشان می دهد وی به شکنجه خود در جريان دادرسی اعتراض کرده است هر چند در ادامه گفته است: در زمانی که اعتراف کرده، شکنجه نشده و زير فشار شکنجه اعتراف نکرده است.


مقامات نظامی آمريکا، ورود هرگونه گزارشگر، خبرنگار و يا سازمان های مستقل حقوقی را به روند پرونده اين ۱۴ نفر ممنوع کرده اند که به گفته مقامات رسمی پنتاگون، اين کار برای محفوظ ماندن اطلاعات محرمانه است.

مقامات سيا گفته اند که خالد شيخ محمد شکنجه نشده و در هيچ يک از مراحل دادرسی، از فشار و زور استفاده نشده است.


کنث راث، دبيراجرايی ديده بان حقوق بشر، به روند دادرسی اين افراد اعتراض کرده است.


وی گفت:«نمی شود به صحت اين دادرسی اعتماد کرد مگر اين که يک عضومستقل آن را تاييد کند.»


خالد شيخ محمد به دست داشتن و طراحی ۲۸ حمله اعتراف کرده و قصد داشته رهبران سياسی و دينی چون پاپ ژان پل دوم، رهبر متوفی کاتوليک های جهان، بيل کلينتون، رييس جمهوری سابق آمريکا و پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان را ترور کند.


وی همچنين اعتراف کرده که در سال ۲۰۰۲ و در ساحل کنيا در حمله به يک هواپيمای اسراييلی دست داشته و در بمب گذاری های بالی، در اندونزی که با کشته شدن ۲۰۲ نفر همراه بود، نقش فعال و اصلی داشته است.


پنتاگون همچنين نسخه ای از اعترافات« ابوفرج الليبی» و «رمزی بن الشيب» را منتشر کرده که گفته اند در دادرسی شرکت نمی کنند و روند آن را ناعادلانه و غيرمنصفانه، خوانده اند.


ابوفرج، تبعه ليبی است و در اعتراض به حمايت پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان از جورج بوش، در سال ۲۰۰۳ عمليات بمب گذاری در پاکستان انجام داده است.


بن الشيب، تبعه يمن است و دستيار خالد شيخ محمد بوده است و مدارکی در دست است که نشان می دهد وی در عمليات حمله به فرودگاه هيثرو لندن، دخالت داشته که پيش از انجام آن، خنثی شد.


XS
SM
MD
LG