لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

«سپر دفاعی، اروپا را در برابر ایران حفظ می کند»


وزیر دفاع آمریکا در گفت و گو با مقامات روسیه
وزیر دفاع آمریکا در گفت و گو با مقامات روسیه

ژنرال هنری اوبرینگ، رییس بخش تاسیسات دفاع موشکی وزارت دفاع آمریکا، با حضور در جمهوری چک، تایید کرد سپر دفاع موشکی آمریکا، اروپا را در برابر خطر موشکی ایران، حفظ می کند.


وی در حالی به پراگ سفر کرده که همزمان وزیر دفاع آمریکا برای متقاعد کردن مقامات روسیه در مسکو به سر می برد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، هنری اوبرینگ برای نهایی کردن پروژه دفاع موشکی آمریکا در خاک اروپا، روز دوشنبه وارد پراگ، پایتخت جمهوری چک شد.


قرار است پس از نهایی شدن مراحل نصب رادار بزرگ و فوق پیشرفته در خاک جمهوری چک و موشک های دفاعی در لهستان، رییس جمهوری آمریکا هم در سفری رسمی، شروع پروژه را اطلاع دهد.


سپر دفاع موشکی در خاک لهستان و جمهوری چک نصب می شود و کار ساخت آن، که به دو سال زمان نياز دارد، از پایان سال جاری میلادی آغاز می شود.


روسیه از جدی ترین مخالفان این طرح است، اما ناتو با تاييد اين نکته که با خطر تهديد موشکی ايران روبه رو است، از طرح سپر موشکی آمريکا دفاع کرده است.


ژنرال اوبرینگ روز دوشنبه و پس از دیدار با جیری پاروبک، رهبر حزب سوسیال دموکرات جمهوری چک در یک کنفرانس خبری حاضر شده و به پرسش های خبرنگاران، پاسخ داد.


هنری اوبرینگ :«به اعتقاد آمریکا، سپر دفاع موشکی، متحدان اروپایی ما را در برابر خطر فزاینده موشکی ایران، حفظ می کند.»

هنری اوبرینگ گفت:«به اعتقاد آمریکا، سپر دفاع موشکی، متحدان اروپایی ما را در برابر خطر فزاینده موشکی ایران، حفظ می کند.»


وی همچنین بر نقش کلیدی جمهوری چک و لهستان در نقشه دفاعی آمریکا در برابر خطر موشکی ایران، تاکید کرد.


ژنرال اوبرینگ گفت:« تحقیقات و تحليل های ما در منطقه و خطر فزاینده ایران به این نتيجه رسید که یک پایگاه دفاع موشکی در لهستان و یک رادار فوق پیشرفته در جمهوری چک نصب کنیم.»


وی در ادامه گفت:« اگر بخواهیم به لحاظ استراتژیک، همکاری های دفاعی آمریکا با اروپا و یا حتی روسیه را در هم ادغام کنیم، به تضعیف استراتژی ما منتهی می شود و ما قصد داریم در برابر تهدید موشکی ایران، پیام محکم و قدرتمندی داشته باشیم.»


سفر ژنرال اوبراین مقارن بود با سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به مسکو، تا طرف روسی متقاعد شود که طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا، خطری برای روسیه نیست.


در پراگ هم اوضاع سیاسی هنوز نامشخص است. با آنکه دولت حاضر شده درباره طرح موشکی مذاکره کند، اما هیچ تضمینی نداده که این همکاری دفاعی در پارلمان جمهوری چک، تصویب شود.


آقای پاروبک، نخست وزیر قبلی جمهوری چک، در این کنفرانس خبری گفت:« به نظر ما، همکاری دفاعی ما با آمریکا زمانی مناسب است که با توافق ناتو باشد و در ضمن باید به رفراندوم هم گذاشته شود و موافقت مردمی هم داشته باشد.»


ژنرال اوبرینگ، در جریان دیدار خود از پراگ، با واسلاو کلاوس، نخست وزیر جمهوری چک دیدار کرد و برای گفت و گو با اعضای کمیته دفاعی پارلمان جمهوری چک، به پارلمان رفت.


روسیه هنوز مخالف است


روسیه هم روز دوشنبه در موضع گیری دیگری، اعلام کرد طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا، بر هم زننده امنیت جهانی است.


آناتولی سردیوکوف، از وزارت دفاع روسیه، در دیدار با رابرت گیتس، وزير دفاع آمريکا، مخالفت روسیه با طرح آمریکا را اعلام کرده و گفت:«این طرح تمامی امنیت بین المللی و منطقه ای را بر هم می زند.»


آقای گیتس، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هم دیدار کرد تا به روسیه اطمینان دهد سپر دفاع موشکی آمریکا، خطری برای روسیه نیست و در روابط روسیه و آمریکا هم نقشی ندارد.


وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با مقامات روسیه گفت:«هدف از گفت و گوها این بود که مقامات روسی متقاعد شوند که آمریکا به گسترش همکاری دفاعی و موشکی با روسیه علاقه مند است.»


هر چند آقای گیتس گفت و گوهايی طولانی با مقامات وزارت دفاع روسیه داشت، اما وزارت دفاع روسیه در پایان اعلام کرد هنوز موضع خود را تغییر نداده و با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا، مخالف است.


مسکو، انجام این طرح را تضعیف کننده حوزه نفوذ خود بر اروپای مرکزی و شرقی می داند و با آن مخالفت جدی دارد.


در میان کشورهای اروپایی، آلمان از مقامات آمریکایی خواسته تا رضایت روسیه را جلب کنند، در حالی که جمهوری چک و لهستان، روسیه را از موضوع خارج کرده و به مواضع روسیه اهمیت نمی دهند.


همراهان وزیر دفاع آمریکا در سفر به مسکو، به خبرگزاری فرانسه گفتند که در جریان این سفر، رابرت گیتس، بسته تشویقی هم به روسیه پیشنهاد کرده تا دست از مخالفت بردارد.


در این بسته پیشنهادی، امکان برخوردای روسیه از این فن آوری پیشرفته و همچنین در اختیار قراردادن اطلاعات دریافتی از رادار به کشور روسیه، پیشنهاد شده است.


رابرت گیتس پس از مسکو، راهی لهستان می شود تا درباره استقرار موشک ها صحبت کند و از آنجا راهی برلین، پایتخت آلمان، می شود.


XS
SM
MD
LG