لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

تحليل حضور دومين ناوهواپيمابر آمريکا درخليج فارس


تصویری از ناو هواپیمابر جان سی استینس.
تصویری از ناو هواپیمابر جان سی استینس.

اعزام دومين ناو هواپيمابر آمريکا به خليج فارس با تحليل های زيادی همراه بودهو روزنامه فيگارو، آن را «زورآزمايی ميان تهران و واشينگتن» خوانده است.


فيگارو با اين اشاره که هر ناو هواپيمابر، «معادل ۸۰ هزار تن ديپلماسی است»، چنين تحليل کرده که آمريکا با فرستادن ناو هواپيمابر به آب های خليج فارس، وزن ديپلماسی خودرا دو برابر می کند، که نشانه زورآزمايی بين واشينگتن و تهران است.


اين روزنامه در ادامه تحليل خود و با اشاره به منابع پنتاگون، خبر داد قراراست ناوهواپيمابر يو اس اس استينس، و ناو هواپيمابرآيزنهاور که به طور موقت در حوالی سومالی مستقر است، عازم خليج فارس شوند.


فيگارو از قول يک مقام نظامی آمريکا و بدون اشاره به نام اين منبع، می نويسد: «دومين ناوگان جنگی آمريکا تنها برای قدرت نمايی عازم خليج فارس نمی شود و حامل اين پيام است که واشينگتن برای هرگونه عمليات مبارزاتی در اين منطقه حساس، آماده است.»


دومين ناوگان جنگی آمريکا تنها برای قدرت نمايی عازم خليج فارس نمی شود و حامل اين پيام است که واشينگتن برای هرگونه عمليات مبارزاتی در اين منطقه حساس، آماده است

به نوشته فيگارو، از مارس ۲۰۰۳، اسفند ۱۳۸۱، آمريکايی ها هميشه يک ناو هواپيمابر در خليج فارس داشته اند و حملات هوايی بر فراز عراق با بمب افکن هايی که از اين ناو پرواز می کردند، انجام می شد.


اين منبع پنتاگون در ادامه مصاحبه با فيگارو به تجهيزات اين ناوها اشاره می کند و مجهز بودن به موشک های ضد موشک پاتريوت را، تلاش برای مقابله با موشک های بالستيک ايرانی می داند.


تحليل فيگارو حاکی از اين است که هدف اين نشانه ها، ارسال يک پيام آشکار به حکومت تهران است. به ويژه که برای نخستين بار ازهنگام جنگ عراق، دو ناوگان آمريکايی درخليج فارس مستقرمی شوند.


اين مسئله در حالی اهميت ويژه پيدا می کند که دو کشور آمريکا و جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی ايران به شدت اختلاف نظر دارند.


اين تحليل در ادامه، عمليات حمله آمريکا به دفتر رايزنی ايران در اربيل را بخش ديگری از پيام واشينگتن به تهران معرفی کرده است.


فيگارو به خبری که هفته نامه ساندی تايمز پيرامون تدارک حملات هوايی اسراييل به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی منتشر کرد، وتکذيب اسرابيل که آن را شايعه دانسته اشاره می کند و آن را همانند خبری مشابه در هفته نامه نيويورکر می داند که سال گذشته چاپ شد و البته مقامات کاخ سفيد آن را تکذيب کردند.


روزنامه فيگارو در پايان نتيجه گيری کرده که اين صف آرايی ها حتی اگر نشانه آمادگی حمله نباشد، هراس از انجام حمله نظامی را ايجاد می کند.


اين هراس با حساسيت بالا همراه می شود و ممکن است يک اشتباه کوچک از سوی ايران ويورش از جانب جمهوری اسلامی به سوی يک کشتی نفتکش در آب های خليج فارس، به نشانه جرقه آتش يک جنگ در منطقه تلقی شود.


XS
SM
MD
LG