لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

سازمان ملل: آمار کشته های سوريه از دو هزار و ۹۰۰ تن فراتر رفته است


تظاهرات مردمی روز سه شنبه در حمص
تظاهرات مردمی روز سه شنبه در حمص
سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که آمار کشته های غير نظامیان در جريان حمله و سرکوب خشونت بار معترضان از سوی ماموران امنيتی در سوريه از دو هزار و ۹۰۰ نفر فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «روپرت کولويل»، سخنگوی کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با اعلام اين آمار گفت: «آمار ياد شده با توجه به بررسی های دقيق و مستنداتی است که از سوی ما جمع آوری و تاييد شده است. اما بالاتر از آمار کشته شدگان، تعداد افرادی است که مفقود و يا ناپديد شده اند و آمار آن ها از سه هزار تن هم فراتر رفته و در حال حاضر بررسی وضعيت آن ها را در دستور کار قرار داده ايم.»

آمار کشته شدگان شهروندان غير نظامی سوريه به دست نيروهای امنيتی و نظامی دولتی پيش از اين از سوی سازمان ملل حدود دو هزار و ۷۰۰ تن اعلام شده بود.

دولت بشار اسد در سوريه می گويد که مشغول نبرد با «تروريست ها، گروه ها و دسته های نظامی است» و تا پايان يافتن ناآرامی ها، به عملیات خود ادامه خواهد داد.

به گزارش رويترز، فعالان حقوق بشر سوريه می گويند، در جريان سرکوب ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حدود ۱۶ تن کشته شده اند.

سخنگوی کميساريای حقوق بشر سازمان ملل در مورد رد کردن آمار کشتار غير نظاميان از سوی دولت بشار اسد گفته است: «نام و مشخصات تمامی کشته شدگان که ما توانسته ايم آنها را تاييد کنيم موجود و قابل بررسی است.»

آمار ياد شده در حالی اعلام می شود که قرار است روز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل، پرونده وضعيت حقوق بشر در سوريه را بررسی کند.

گزارش ها حاکی است حاکميت سوريه هنوز در رسانه های دولتی مشغول جشن گرفتن برای وتو شدن قطعنامه تحریم سوريه در شورای امنيت از سوی چين و روسيه است.

به گزارش رويترز، مقامات رسمی سوريه در تلويزيون ظاهر شده و «اين پيروزی را نشانه شکست غرب ونقشه های آن ها» می خوانند.

تلويزيون دولتی سوريه همچنين مشغول گزارش بر روی پرونده «زينب الحسينی» ۱۸ ساله است که پيشتر گفته شده بود پس از دستگيری، سر از گردنش جدا شده است. اين تلويزيون، دختری با همين نام را بر صفحه تلويزيون آورده و با او گفت وگو کرده است.

ترکيه، آمريکا و اتحاديه اروپا خواهان توقف هرچه سريع تر اعمال خشونت عليه شهروندان سوريه شده اند. چين و روسيه، دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه به پيش نويس قطعنامه تحريمی عليه حکومت بشار اسد رای مخالف داده و آن را وتو کردند.

از پانزده کشور عضو شورای امنيت، ۹ کشور به متن پيشنهادی اين قطعنامه رأی مثبت دادند. آفريقای جنوبی، هند، برزيل و لبنان به اين قطعنامه رای ممتنع دادند. روسيه، متحد ديرينه حکومت بشار اسد، که هم اکنون نيز سلاح به اين کشور ارسال می کند، با هرگونه قطعنامه عليه سوريه به طور جدی مخالف است.

به گزارش اينترفکس، گنادی گاتيولوف، معاون وزير خارجه روسيه، پيش از رای گيری در مخالفت با اين قطعنامه گفته بود: اين قطعنامه غير قابل قبول است چرا که در آن تحريم پيش بينی شده است، ولی از حکومت بشار اسد نخواسته است که گفت وگو با مخالفان را آغاز کند.

طی چهارماه گذشته اعضای دايم و غير دائم شورای امنيت سازمان مل متحد بر سر صدور قطعنامه عليه حکومت بشار اسد در حال مذاکره و گفت وگو هستند. بريتانيا، فرانسه، آلمان و پرتقال به همراه آمريکا از قطعنامه تحريمی عليه سوريه که شامل تحريم صدور اسلحه به اين کشور است،حمايت می کنند.

در مقابل روسيه، چين، هند، آفريقای جنوبی و برزيل با قطعنامه تحريمی عليه سوريه مخالفند. اين کشورها می گويند، قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت معمر قذافی و در خصوص محافظت از غير نظاميان در ليبی مورد سواستفاده ناتو قرا رگرفت و اکنون اين نگرانی وجود دارد اين قطعنامه عليه حکومت بشار اسد زمينه مداخله نظامی در سوريه را فراهم کند.
XS
SM
MD
LG