لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

موافقت سنای آمریکا با برنامه ریزی خروج از عراق


اکثریت ضعیف دموکرات سنا به طرح برنامه ریزی خروج از عراق، رای مثبت داد.
اکثریت ضعیف دموکرات سنا به طرح برنامه ریزی خروج از عراق، رای مثبت داد.

به رغم اینکه جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود هر گونه لایحه خروج نظامی آمریکا از عراق را «وتو» می کند، مجلس سنای آمریکا چنین لایحه ای را تصویب کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، لایحه خروج زمانبندی شده نیروهای آمریکایی از عراق، روز پنج شنبه در سنای آمریکا تصویب شد که با واکنش کاخ سفید همراه شد.


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، بلافاصله پس از تصویب این لایحه خبر داد جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، این لایحه را وتو می کند و امکان ندارد که این لایحه به قانون تبدیل شود.


هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا، پس از تصویب این لایحه گفت: «این لایحه، کمک می کند که ما سربازان خود را از جنگ داخلی بی پایان در عراق، خارج کنیم.»


وی در ادامه و در واکنش به این که رییس جمهوری آمریکا این لایحه را وتو می کند، گفت:«هرگونه وتوی این لایحه، به معنای رد کردن نیازهای سربازان ما و استراتژی تازه برای حل مشکل عراق است.»


خانم پرینو، سخنگوی کاخ سفید، این لایحه را، «مرده پیش از تولد» خواند.


خانم پرینو، سخنگوی کاخ سفید، این لایحه را، «مرده پیش از تولد» خواند

این لایحه با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۶ رای مخالف، در سنای آمریکا تصویب شد که با این حد نصاب رای، رییس جمهوری آمریکا قدرت وتوی آن را دارد.


در مجلس نمایندگان نیز این لایحه با ۲۱۸ رای موافق در برابر ۲۰۸ رای مخالف توصیب شد.


برای اجباری شدن لوایح تصویب شده در کنگره آمریکا، باید دو سوم نمایندگان به آن رای مثبت دهند تا قدرت وتو از سوی رییس جمهوری، لغو شود که لایحه اخیر نتوانست این حدنصاب را به دست آورد.


این لایحه، نقطه ای دیگر در اختلاف نظر میان جرج بوش و اکثریت دموکرات های کنگره است که در پاییز سال گذشته، موفق شدند بعد از شکست دادن محافظه کاران حامی بوش در انتخابات، اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند.


نسبت حضور نمایندگان اکثریت دموکرات به جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ۲۳۳ به ۲۰۱ است و در مجلس سنا، ۵۱ بر ۴۹ ، دموکرات ها پیش هستند.


هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنا

تلاش برای پایان دادن به اقدامات نظامی


لایحه ای که توسط کنگره آمریکا به تصویب رسیده، مقرر کرده نیروهای آمریکایی درعراق، از یکم اکتبر سال ۲۰۰۷ ، نهم مهرماه سال جاری خورشیدی، خروج خود را آغاز کنند و تا یکم آوریل سال ۲۰۰۸ ، ۱۳ فروردین سال ۱۳۸۷ ، تمامی نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند.


جمهوریخواهان کنگره آمریکا با این لایحه مخالفت کرده و آن را اعلام تسلیم به دشمن خوانده اند.


کارل لوین، سناتور دموکرات گفت که راه حل مسایل و مشکلات عراق در برنامه ریزی سیاسی، و نه نظامی است و با این لایحه می توان این پیام را به دولت عراق داد.


وی در ادامه گفت: «بیشتر از تمرکز روی فعالیت های نظامی، باید بر فعالیت های سیاسی متمرکز شد و دولت عراق هم این پیام را می گیرد که باید به سرعت کنترل اوضاع را به دست گیرد.»


این اظهارات در حالی مطرح می شود که ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق، اعلام کرد عملیات نظامی در عراق، نه تنها ساده تر نمی شود، که از قبل، دشوارتر و سخت تر هم می شود.


XS
SM
MD
LG