لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۱

سنای آمريکا پيمان «استارت جديد» را تصويب کرد


مجلس سنای آمريکا همکاری پيمان «استارت جديد» ميان ايالات متحده آمريکا و روسيه برای کاهش سلاح های استراتژيک را نهايی کرده و آن را تصويب کرد.

اين پيمان که پيشتر به امضای باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا و دميتری مدوديف رييس جمهوری روسيه رسيده بود، بايد در مجلس دومای روسيه تصويب و نهايی شود. روسيه گفته بود پس از تصويب در مجلس سنای آمريکا، اين طرح را به دومای روسيه می فرستد.

معاهده کاهش استراتژيک تسليحات هسته‌ای يا استارت، نخستين بار در سال ۱۹۹۱ ميان روسيه و آمريکا به امضا رسيد و در سال ۱۹۹۴ اجرايی شد.

اين معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که به دنبال آن روسای جمهور آمريکا و روسيه در آوريل ۲۰۱۰، معاهده «استارت جديد» را امضا کردند.

سنای آمريکا روز چهارشنبه اين طرح را به رای گيری گذاشت و در پايان با نتيجه ۷۱ رای موافق و ۲۶ رای مخالف، پيمان «استارت جديد» را تصويب کرد.

سناتور جان کری، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا گفت: «با تصويب اين طرح، ما پيامی صريح به ايران و کره شمالی می دهيم که جامعه جهانی متحد است و جلوی جاه طلبی و بلندپروازی های هسته ای و حرکت های خارج از قانون را می گيرد.»

اين پيمان سلاح های استراتژيک و کلاهک های اتمی در هر دو کشور آمريکا و روسيه را طی هفت سال آينده به کمتر از يک هزار و ۵۵۰ می رسد و شمار موشک های دو طرف هم به کمتر از سقف ۷۰۰ خواهد رسيد.

تصويب اين طرح با حضور ۱۳ رای از سناتورهای جمهوريخواه، موفقيتی بزرگ برای آقای اوباما محسوب می شود. دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه هم پيش از شروع رای گيری گفته بود مطمئن است که اين پيمان در سنای آمريکا تصويب خواهد شد.

هرچند نمايندگان جمهوريخواه تمايل چندانی به تصويب اين طرح نداشتند، ولی نظرهای موافق زيادی درباره پيمان «استارت جديد» در آمريکا شکل گرفت. کاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملی کاخ سفيد در زمان جورج بوش و وزير خارجه سابق آمريکا هم اين پيمان را بسيار مهم و موثر توصيف کرد و از سنا خواست آن را تصويب کند. با اين حال برخی نمايندگان جمهوريخواه سنا، با اين پيمان موافق نبودند و آن را «نقطه ضعف» برای آمريکا خوانده بودند.

پيمان تسليحاتی «استارت جديد» در آوريل ۲۰۱۰، برابر با فروردين ۸۹، در شهر پراگ، پايتخت جمهوری چک، به امضای روسای جمهور آمريکا و روسيه رسيد و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند يا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی کاهش دهند.
XS
SM
MD
LG